Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تطبیقی تلفیق تربیت اقتصادی در دوره ابتدایی در کشورهای اسکاتلند، چین، استرالیا و ایران انجام شده است. این پژوهش، پیمایش تطبیقی است و اطلاعات مورد نیاز برای پاسخگویی از طریق پایگاههای اینترنتی مانند سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، شبکه بینالمللی آموزش مالی و سایتهای آموزش و پرورش کشورهای مورد مطالعه گردآوری شده است. الگوی مورد استفاده، الگوی بردی است. براساس این الگو ابتدا اطلاعات مورد نیاز درباره تجربیات کشورهای مختلف از منابع معتبر گردآوری و تفسیر شدند، سپس در مرحله مجاورت، تفاوتها و شباهتها مطرح و در مرحله آخر دادههای حاصل از تفسیر و همجواری مورد مقایسه و تطبیق قرار گرفتهاند. از میان کشورهای جهان، سه کشور اسکاتلند، چین و استرالیا با واحد تطبیق نظامهای آموزشی (غیرمتمرکز) و به دلیل تلفیق کامل تربیت اقتصادی در برنامه درسی انتخاب و دلالتهای آن برای تربیت اقتصادی در ایران نیز مطرح شده است. نتایج پژوهش حاکی از آنست که اشتراک کشورهای منتخب در اهداف تربیت اقتصادی در دو حیطه دانش و مهارت است و تفاوت سه کشور، در تاکید کشور استرالیا بر توانایی به کارگیری دانش، مهارت و ارزشها به صورت توامان میباشد. در زمینه شیوه سازماندهی، تلفیق درون موضوعات درسی مختلف بهویژه درس مطالعات اجتماعی به منزله موضوع درسی مشترک میان کشورها مطرح است و نهایتا در زمینه فرصتهای یادگیری بر استفاده از روشهای فعالیت-محور، کاوشگری، پرسشگری و مناظره همراه با فناوریهای اطلاعات و ارتباطات تاکید شده و تفاوت در ارج نهادن کشور چین به سواد اقتصادی در حکم یک فعالیت فوقبرنامه است.
Machine summary:
در زمينۀ شيوة سازماندهي، تلفيق درون موضوعات درسي مختلف به ويژه درس مطالعات اجتماعي به منزلۀ موضوع درسي مشترک ميان کشورها مطرح است و نهايتًا در زمينه فرصتهاي يادگيري بر استفاده از روشهاي فعاليت -محور، کاوشگري، پرسشگري و مناظره همراه با فناوريهاي اطلاعات و ارتباطات تأکيد شده و تفاوت در ارج نهادن کشور چين به سواد اقتصادي در حکم يک فعاليت فوق برنامه است .
Grohmann, Kouwenberg & Menkhoff 2.
دلالتهاي برنامه درسي تربيت اقتصادي دوره ابتدايي در کشورهاي منتخب براي تربيت اقتصادي در ايران چيست ؟ روش پژوهش اين پژوهش يک پيمايش تطبيقي (مقايسه اي) است و اطلاعات مورد نياز آن براي پاسخگويي به سؤالات از پايگاههاي اينترنتي چون سازمان همکاري و توسعه اقتصادي ١، شبکه بين المللي آموزش مالي ٢ و سايتهاي آموزش و پرورش کشورهاي مورد مطالعه گردآوري شده است .
بر اساس اين الگو ابتدا اطلاعات مورد نياز درباره تجربيات کشورهاي مختلف در حوزه تربيت اقتصادي از منابع معتبر گردآوري و تفسير شدند، سپس در مرحله مجاورت ، تفاوتها و شباهتها مطرح و در مرحله آخر داده هاي حاصل از تفسير و همجواري مورد مقايسه و تطبيق قرار گرفته است .
با توجه به سند تحول بنيادين نظام آموزش و پرورش در کشور ايران و تأکيد آن بر ساحت تربيت اقتصادي ميتوان عناصر اهداف ، روش و فرصتهاي يادگيري را در قالب جدول شماره ٧ در مجاورت کشورهاي مورد مطالعه قرار داد.
APEC guidebook on financial and economic literacy in basic education.
au/professional- learning/teaching-consumer-and-financial-literacy/section-3/links-to-australian- curriculum.
An analysis of the efficacy of financial literacy education for elementary school children.