Abstract:
پژوهش حاضر مطالعهای کیفی به روش تحلیل محتوای کوربین از نوع توصیفی کاربردی است که به ارائه الگوی شایستگیهای مورد انتظار برای دانش آموزان دختر مدارس اسلامی دوره متوسطه شهر تهران و دلالتهای آن در محتوای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش میپردازد. جامعه هدف افراد متخصص و مطلع در حوزههای روانشناسی، علوم تربیتی، مطالعات اسلامی و مشاور تربیت اسلامی در مدارس دخترانه متوسطه تهران بود. ۱۸ متخصص در زمینه موضوع موردمطالعه بهصورت هدفمند انتخابشدند و مورد مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند قرار گرفتند و نمونهگیری تا اشباع دادهها ادامه یافت. مصاحبهها پس از ضبط، بازنویسی و با نرمافزار MAXQDA کدبندی و تحلیل شدند. برای اعتبارسنجی یافتهها از شاخص گوبا و لینکلن استفاده شده است. از یافتههای حاصل از تحلیل محتوای کیفی پنج طبقه اصلی شامل حیطه بینش و تربیت دینی، حیطه هویت و کرامت انسانی، حیطه سلامت جسمی- روانی، حیطه توانمندیها و مهارتها و حیطه اخلاق و عمل و 22 زیرطبقه در موضوع موردپژوهش به دست آمد. بر اساس یافتههای بهدستآمده در زمینه تربیتیافته مطلوب و مقایسه آن با محتوای سند تحول بنیادین آموزشوپرورش مشخص شد که میان مولفههای تبیین شده در این نوشتار و سند تحول بنیادین، مفاهیم مشترکی وجود دارد. نتایج این بررسی میتواند گامی اجرایی در تحقق بخشیدن به گزارههای ارزشی و اهداف کلان سند تحول بنیادین آموزشوپرورش باشد.
Machine summary:
پژوهش حاضر درصدد آن است که با مطالعه اي کيفي، از طريق گردآوري نظرات متخصصان و صاحبان تجربه ، در حيطه هاي تربيتي و نيز دانش آموختگان مدارس موفق و برخوردار از اهداف تربيتي مدون و همچنين با بررسي محتواي سند تحول بنيادين آموزش وپرورش ، نگاهي هدفمند و تا حدودي اجرايي به ابعاد و مؤلفه هاي تربيت يافته مطلوب ، در مدارس متوسطه دخترانه خاص اسلامي داشته باشد.
اين نوشتار به ارائه الگوي شايستگيهاي مورد انتظار براي دانش آموزان دختر مدارس اسلامي دوره متوسطه شهر تهران و دلالتهاي آن در محتواي سند تحول بنيادين آموزش وپرورش ميپردازد.
١. حيطۀ بينش و تربيت ديني (شامل سه زيرطبقه ) دين مداري و آشنايي با ارزشهاي ديني بر اساس قرآن و سنت معصومين عليهم السلام آقاي الف با تخصص مطالعات تربيت ديني بيان کرده است : «به گونه اي هدايت کنيم که يک دختر متدين و هنرمند و فعال جامعه تربيت شود؛ يعني در اين بصيرت بخشي، ما بايد بتوانيم کاري کنيم که ارزشها را بشناسند، توانمنديها و علايقشان را بشناسند و اولويتها را در نظر بگيرند».
جدول ٣: دلالتهاي سند تحول بنيادين در مورد مؤلفه هاي تربيت يافته مطلوب (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتيجه گيري اين مطالعه با هدف ارائه الگوي شايستگيهاي مورد انتظار براي دانش آموزان دختر مدارس اسلامي دوره متوسطه شهر تهران و دلالتهاي آن در محتواي سند تحول بنيادين آموزش وپرورش انجام شده است .