Abstract:
هدف از این پژوهش ارائه چارچوب مدیریت اثربخش در مهدهای کودک است، زیرا مهدهای کودک نقشی بسیار اساسی در رشد همه جانبه کودکان دارند. در واقع مهدکودکی را میتوان کارآمد دانست که از سبک و الگوی مدیریتی اثربخش برخوردار باشد. پژوهش حاضر با بهکارگیری روش فراترکیب، 163 مقاله و منبع در حوزه مدیریت مراکز نگهداری و آموزش کودکان را مورد ارزیابی قرار داده است. طی مراحل فراترکیب، 55 منبع و مقاله با معیارهای مورد پذیرش، منطبق بود. در نتیجه ترکیب یافتهها، یازده مولفه و 175 کد یافت شد که عمومیت بیشتری داشتند و دربرگیرنده عوامل داخلی (مدیر، مربی، والدین، کودکان، کیفیت خدمات) و عوامل خارجی (نظام حاکمیتی، ارزشها و فرهنگ جامعه، سایر مهدهای کودک، دانشگاههای علوم تربیتی، سازمان صدور مجوز فعالیت، سایر سازمانهای مرتبط با کودکان) بودند. پس از آن با روش آنتروپی شانون ضریب اثر کدها تعیین شد و چارچوب مدیریت اثربخش در مهدکودک نیز به شکل مفهومی ارائه شد. یافتههای پژوهش انجام شده نشان دادند که بر اساس ضرایب به دست آمده، کدهای مهارتهای مدیریتی مهدکودک در عوامل داخلی، بیشترین ضریب اهمیت و حمایت نظام حاکمیتی نیز در عوامل خارجی مهدکودک بیشترین ضریب اهمیت را به خود اختصاص داده است. از اینرو، توجه سازمان مجوز دهنده و جامعه دانشگاهی به مجهز کردن مدیران مهدهای کودک به مهارتهای مدیریتی و حمایت همه جانبه نظام حاکمیتی کشورها از مهدهای کودک در اثربخشی مدیریت مهدکودک و در نتیجه افزایش کودکان بهرهمند از خدمات و آموزشهای پیش از دبستان حائز اهمیت است.
Machine summary:
يافته هاي پژوهش انجام شده نشان دادند که بر اساس ضرايب به دست آمده ، کدهاي مهارتهاي مديريتي مهدکودک در عوامل داخلي، بيشترين ضريب اهميت و حمايت نظام حاکميتي نيز در عوامل خارجي مهدکودک بيشترين ضريب اهميت را به خود اختصاص داده است .
از اين رو، توجه سازمان مجوز دهنده و جامعه دانشگاهي به مجهز کردن مديران مهدهاي کودک به مهارتهاي مديريتي و حمايت همه جانبه نظام حاکميتي کشورها از مهدهاي کودک در اثربخشي مديريت مهدکودک و در نتيجه افزايش کودکان بهره مند از خدمات و آموزشهاي پيش از دبستان حائز اهميت است .
چنانچه زمبات ١ و همکاران (٢٠١٠) در پژوهشي با عنوان «رابطۀ ميان اثربخشي مديران مهدهاي کودک و سبک رهبري آنها» نشان داد که رابطه اي معنادار ميان اثربخشي بالاي مهدکودک و مهارتهاي رهبري وجود دارد و از آنجايي که فعاليت اين مراکز با ساير سازمانها متفاوت است ، بنابراين بايد سبک مديريتي متناسب با آن داشته باشند.
Heikka (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) گام هفتم : ارائه يافته ها براساس يافته هاي اين مطالعه (جدول ٥)، مؤلفه هاي چارچوب مديريت اثربخش در مهدهاي کودک در دو بعد عوامل داخلي (مدير، مربي، کودکان ، کيفيت خدمات و والدين ) و عوامل خارجي (حاکميت جامعه : حمايتهاي مالي، قانوني و اجتماعي؛ دين ، ارزشها، هنجارها و فرهنگ جامعه ، اتحاديه ها، صنوف و ساير مهدهاي کودک؛ سازمان صدور مجوز فعاليت و ساير سازمانهاي مرتبط با امور کودکان (شامل بهداشت ، تغذيه ، ترافيک و...