Abstract:
این پژوهش به وضعیت عوامل مرتبط با اجرای بودجهریزی عملیاتی مبتنی بر عملکرد مدرسه با مدیریت مدرسه محوری در دبیرستانهای نمونه شهر تهران بر اساس الگوی شه مشتمل بر سه عامل توانمندی، مشروعیت و مقبولیت میپردازد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و روش گردآوری دادهها توصیفی - تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش شامل کل مدارس هدف یعنی 40 مدیر و 200 نفر از معلمان دبیرستانهای نمونه دوره دوم شهر تهران میباشد. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامه پژوهشگر بر مبنای الگوی شه استفاده شد به طوری که علاوه بر سه بعد توانایی، اختیار و پذیرش، صرفه اقتصادی نیز به عنوان عامل مؤثر اضافه گردید. روایی پرسشنامه با استفاده از نظر متخصصان و کارشناسان امر بودجه و پایایی آن به وسیله آلفای کرونباخ 88 درصد تأیید شد. تجزیه و تحلیل دادهها با بکارگیری آزمونهای آماری t تک نمونهای و آزمون فریدمن و با استفاده از نرمافزارSPSS نسخه 20 انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که از نظر گروههای مخاطب علیرغم پذیرش مناسب و لزوم صرفه اقتصادیِ اجرای بودجهریزی مدرسه محور، سایر شرایط از جمله توانمندی ارزیابی عملکرد، انسانی و فنی، همچنین مشروعیت رویهای و مقبولیت جزء موانع محسوب میگردند. بر این اساس در وضع موجود بستر مناسب برای اجرای بودجهریزی مبتنی بر مدرسه وجود ندارد و با توجه به برنامه کلان آموزش و پرورش در اجرای مدیریت مدرسه محور، تلاش برای بهبود آن در مدارس ضرورت دارد.
Machine summary:
(رجوع شود به تصویر صفحه) پژوهشگران مقاله حاضر در حيث ارتباط با جامعيت و مناسب با عوامل و مؤلفه هاي مؤثر بر بودجه ريزي عملياتي را با شرايط مدرسه ، مدل شه را مدل مناسبي يافته اند و در پژوهش حاضر به منظور بررسي امکان اجراي بودجه ريزي مبتني بر مدرسه در مدارس نمونه دولتي دوره دوم متوسطه نظري شهر تهران با استفاده از الگوي شه وضعيت سه عامل توانمندي ، 1.
آزمون سؤال چهارم پژوهش / بررسي عامل تأثيرگذار صرفه اقتصادي: برآورد آزمون t تک نمونه اي براي بررسي ميانگين متغير صرفه اقتصادي (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به نتايج نشان داده شده در جدول ٦ سطح معني داري گروه هاي هدف به لحاظ آماري کمتر از ٥ درصد است و همچنين ميانگين بيشتر از حد متوسط ميباشد، بنابراين سؤال تأييد ميشود واستنباط ميشود که ازنظر مديران و دبيران اجراي بودجه ريزي مبتني بر عملکرد در مدارس نمونه دولتي دوره دوم متوسطه نظري شهر تهران ، موجب صرفه اقتصادي ميشود.
توانايي نيروي انساني: نتايج حاصل از تجزيه وتحليل اطلاعات آماري در ارتباط با توان کمي و کيفي نيروي انساني، بر اساس ديدگاه هاي مديران و دبيران ، نشان ميدهد که نيروي انساني با مهارت هاي خاص براي ايجاد و حفظ و مديريت بانک اطلاعاتي، سنجش عملکرد و همچنين در زمينه محاسبه بهاي تمام شده و آشنا به مفاهيم بودجه ريزي عملياتي در مدارس نمونه دولتي دوره دوم متوسطه شهر تهران ، براي پياده سازي بودجه ريزي عملياتي وجود ندارد و نتايج اين تحقيق با تحقيقات ابراهيمي و همکاران (١٣٨٨) ناهمخوان است و با نتايج پژوهش فروغي و همکاران (١٣٩١)، مرادي و همکاران (١٣٩١) همخوان است .