Abstract:
خداوند متعال، وجود و کمال مطلق است که هیچ عیب و نقصی در آن وجود ندارد. خدا وجود یکتایی است که برانجام هر کاری توانا بوده و به همه چیز در تمامی احوالات و زمان ها داناست و وجودو وحدانیتش قابل اثبات است و انسان ها طرق متفاوتی برای اثبات وحدانیت خداوند پیش رو دارند. این مسیرها، با شاخصه های گوناگونی دسته بندی می شوند. یکی از این دسته ها براهین هستند که معمولا توسط فلاسفه موحد، همچون فلاسفه مسلمان، بیان شده است. اطلاع از این نوع براهین هم برای اثبات وحدانیت خدا برای حقیقت جویان و هم برای جواب دهی به شبهه افکنان بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. برخی شبهه افکنان به قصد زیر سوال بردن این مطلب، شبهاتی مطرح کرده اند.یکی از این شبهات، شبهه« نارسایی دلیل قرآن بر وحدانیت خدا » می باشد که در این پژوهش با شیوه کتابخانه ای و روش داده پردازی تحلیلی- انتقادی به آن پرداخته شده و با توجه به آیات قرآن ونظرات مفسران مورد نقد وبررسی قرار می گیرد و ثابت می شود وحدانیت خداوند متعال با توجه به آیات مذکور و براهینی همچون تمانع و... قابل اثبات است.
God Almighty is the Absolute Perfection in which there are no imperfections. God is the one being who is capable of all things and knows everything in all ages and times, and his oneness is verifiable, and humans have different ways of proving the oneness of God. These paths are categorized by different attributes. One of these categories are the arguments commonly expressed by unified philosophers, such as Muslim philosophers. Knowledge of this type of argument is widely used both to prove God's oneness to truth-seekers and to respond to falsehoods. Some skeptics have raised doubts as to the question. One such skepticism is the "failure of the Qur'anic reason for the unity of God", which has been addressed in this research using a library-based approach and an analytical-critical data method. Based on the verses of the Qur'an and the comments of the commentators it is criticized and it is proved that the unity of God Almighty can be proved with regard to the above verses and proofs such as obedience and so on.
Machine summary:
4. بیان شبهه دکتر سها در کتاب نقد قرآن خود شبهه ای را با عنوان «دليل نارسا بر وحدانيت خدا» مطرح کرده که محتوای شبهه در ذیل می آید: « در قرآن، فقط يك استدلال بر وحدانيت خدا آورده شده است كه در دو آيه آمده است: الف) «مَا اتَّخَذَ اللَّهُ مِنْ وَلَدٍ وَ ما كانَ مَعَهُ مِنْ إِلهٍ إِذاً لَذَهَبَ كُلُّ إِلهٍ بِما خَلَقَ وَ لَعَلا بَعْضُهُمْ عَلى بَعْضٍ سُبْحانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُون» (مؤمنون/ 91)؛ ترجمه: خدا فرزندى اختيار نكرده و با او معبودى [ديگر] نيست و اگر جز اين بودقطعا هر خدايى آنچه را آفريده باخود مى برد و حتما بعضى از آنان بر بعضى ديگر برتري مى جستند منزه است خدا از آنچه وصف مى كنند.
سوالی پیش می آيد و آن اين که کدام خدا در انفجار بزرگی که به خلقت کهکشان ها انجامیده است، نقش داشته است؟ اگر بگويیم تنها يکی از خدايان در خلقت کهکشان ها نقش داشته است که قطعا همان يك خدا مالك تمامی کهکشان ها می باشد چرا که سها در ادامه به يك قاعده ی فلسفی اشاره می کند که (هر علتی مالك حقیقی معلول های خودش است) در نتیجه مالك حقیقی تمامی کهکشان ها تنها همان خدا می باشد و بر خلاف انتظار شبهه افکن به توحید خواهیم رسید.
حال که اين گونه است می گويیم مواردی که سها ذکر کرده است نمی تواند نشانی بر وجود فساد ناشی از چند خدا که در آيه بدان اشاره شده است، باشد.