Abstract:
بحث ماندگاری را میتوان در تقابل عمده تصوّری عالم غیب و شهادت در نظام قرآن بررسی نمود. در جنبه غیبی، ماندگاری به پذیرفتهشدن عمل یا یک اثر نزد خداوند ربط دارد، به گونهای که انسان بعد از مرگ در عالم آخرت نیز از آن بهرهمند میشود. در این بحث، آنچه میتواند راهگشا و قابل بررسی باشد معناشناسی واژه «طیّب» در قرآن است، همچنین کشف ارتباطهای معنایی آن با عناصری که عامل ماندگاری اخروی هستند.
در ماندگاری یک اثر در عالم شهادت و عالم مادّی، میتوان به تطابق آن با فطرت و حقیقت، احسن بودن، حدیث و بدیع بودن را مورد بحث قرار داد. البته، موارد مربوط به بقاء دنیوی، در ماندگاری نوع اول یعنی ماندگاری آخرتی هم اثرگذار هستند.
این نوشتار در ادامه بحث از ماندگاری، به سبک بنیادین و بر پایه مطالعات کتابخانهای، به واکاوی عناصر ماندگاری در بهترین قصه قرآن یعنی داستان حضرت یوسف(ع) میپردازد و مواردی از قبیل: اراده و مشیت الاهی، هدف داستان، رهایی از غفلت، پیشآگاهی، اشاره به جزئیات، بیان غیر مستقیم ویژگیها، آموزندگی برای همه انسانها، رعایت حریم و آشناییزدایی را در این داستان به عنوان عوامل ماندگاری یک اثر، مورد کنکاش قرار میدهد.
The argument of permanence can be examined in the main contrast to the image of the unseen world and the testimony of the Qur'an. In the occult side, endurance is related to the acceptance of an action or a deed to God, so that one can benefit from it after death in the hereafter. In this discussion, what can be discussed and explored is the semantics of the word "Tayyeb" in the Qur'an, as well as the discovery of its semantic connections with the elements that are responsible for the eternal endurance.
In the permanence of a work in the world of martyrdom and the material world, it can be argued that it is compatible with nature and truth, goodness, hadith and exquisite. Of course, matters of worldly survival also have an impact on the survival of the first type, the Hereafter.
This essay goes on to discuss persistence, in the fundamental style, and based on library studies, to analyze the elements of persistence in the best story of the Qur'an, the story of Prophet Yusuf (AS) and such as: divine will and purpose, purpose of story, release from neglect, Prejudice explores the details, the indirect expression of attributes, the teaching of all human beings, the observance of privacy and the familiarization in this story as enduring elements of a work.
The argument of permanence can be examined in the main contrast to the image of the unseen world and the testimony of the Qur'an. In the occult side, endurance is related to the acceptance of an action or a deed to God, so that one can benefit from it after death in the hereafter. In this discussion, what can be discussed and explored is the semantics of the word "Tayyeb" in the Qur'an, as well as the discovery of its semantic connections with the elements that are responsible for the eternal endurance.
In the permanence of a work in the world of martyrdom and the material world, it can be argued that it is compatible with nature and truth, goodness, hadith and exquisite. Of course, matters of worldly survival also have an impact on the survival of the first type, the Hereafter.
This essay goes on to discuss persistence, in the fundamental style, and based on library studies, to analyze the elements of persistence in the best story of the Qur'an, the story of Prophet Yusuf (AS) and such as: divine will and purpose, purpose of story, release from neglect, Prejudice explores the details, the indirect expression of attributes, the teaching of all human beings, the observance of privacy and the familiarization in this story as enduring elements of a work.
Machine summary:
این نوشتار در ادامه بحث از ماندگاري، به سبک بنیادین و بر پایۀ مطالعات کتابخانهای، به واکاوی عناصر ماندگاری در بهترین قصۀ قرآن یعنی داستان حضرت یوسف(ع) میپردازد و مواردی از قبیل: اراده و مشیت الاهی، هدفِ داستان، رهایی از غفلت، پیشآگاهی، اشاره به جزئیات، بیان غیر مستقیم ویژگیها، آموزندگی برای همۀ انسانها، رعایت حریم و آشناییزدايی را در این داستان به عنوان عوامل ماندگاری يك اثر، مورد کنکاش قرار میدهد.
» (ایزوتسو، 1392ش، ص102) این نوشتار در ارتباط با موضوع بررسی راز ماندگاری يك اثر ادبی يا غير ادبي در تقابل غیب و شهادتِ نظام قرآن فراهم شده است و به دلیل اهمیت موضوع، ابتداء به عالم غیب پرداخته و با معناشناسی واژۀ «طیّب»، کوشیده است راز همیشگیشدن اثر در نزد خداوند را جستجو کند.
در بیان فوق، این نکته که همۀ مردم در ابتداء یگانهپرست باشند، گویای اشتراک آن در میان همۀ انسانها و در همۀ مکانها و زمانهاست، از طرفی براساس آیۀ: «فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها» (الشمس، 8) و «إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبِيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً»(الانسان، 3)، گسترۀ فطرت به مواردی از قبیل: شناخت بدیها و خوبیها هم میرسد(ابن بابویه، 1371، صص30-34)، لذا اثر به شرط اینکه با فطرت تطابق داشته باشد، میتواند از پایۀ بحث ماندگاری در همۀ مکانها و زمانها بهرهمند باشد.
حال که قرآن خود را ذکر نامیده و ذکر به معنای یادآوری است میتوان گفت: در فرهنگ قرآن به عنوان یک کتاب جاودان، هدایت انسان با قدرت ذکر بودن قرآن برای انسان و یادآوری فطرتشان، صورت میگیرد، لذا به موازات آن، پایداری و ماندگاری اثر هم میتواند منوط به یادآوری فطرت به وسیلۀ همدردی با انسان میباشد.