Abstract:
ساختار فضایی شهر نظم و رابطه بین عناصر کالبدی و کاربریها را در شهر نشان داده و به مجموع های از ارتباطات ناشی از فرم شهری و تجمع مردم، حمل ونقل و جریان کالا و اطلاعات اشاره دارد. یکی از اجزاء اصلی شکل دهنده ساختار شهری محورهای شهری (معابر شهری) هستند که نقش زیادی را در سازمان فضایی شهرها ایفا مینمایند. در واقع شبکههای ارتباطی بستر ایجاد ارتباط مناسب بین انسان، فضا و فعالیت میباشند. به طور کلی در غالب محیطهای شهری هر مسافر شهری تحت یک انتخاب عقلانی، تصمیم به سفر با گزینههای مختلف گرفته و با هدف انجام یک فعالیت مشخص از یک مبدا معلوم , مقصدی را انتخاب و با تعیین مسیر بهینه (از دیدگاه خود) به سمت آن حرکت مینماید. این پزوهش درصدد بررسی و تحلیل اثراتی است که محورهای عملکردی با توجه به اهداف و انگیزههای سفری بر الگوی سفری شهروندان در منطقه یک شهر همدان ایجاد مینمایند تا گامی مثبت در جهت طراحی سیستم حمل و نقل یکپارچه برداشته شود. نوع پژوهش کاربردی و روش آن توصیفی - تحلیلی است. حجم نمونه برای سه محور عملکردی انتخابی در منطقه یک شهر همدان با استفاده از فرمول (تعیین حجم نمونه زمانی که حجم جامعه نامعلوم است) به ترتیب برابر با (محور شریعتی 225و محور میرزاده عشقی290و محور سعیدیه 265) است. همچنین جهت ارزیابی و تحلیل روشهای تحلیل رگرسیونی به کمک نرم افزار SPSS مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج پژوهش حاکی از آنست که بیشترین تاثیرگذاری بین محورهای عملکردی منتخب بر الگوی سفری شهروندان طبق آزمون (HMR) صورت گرفته با میزان (. 971 = Beta) عملکرد دسترسی است. همچنین هر یک از عملکردها با نوعی از اهداف و انگیزههای سفری در ارتباط هستند. در واقع این عملکرد است که علاوه بر الگوی سفری بر اهداف و انگیزههای سفری نیز تاثیرگذار است. در نتیجه با توجه به نتایج بدست آمده اقدام به یکپارچهسازی سیستم حمل و نقل عمومی و کاربری زمین در سه محور به هم متصل در چارچوب سیستم ABC پیشنهاد شده است.
One of the main components of the urban structure of the constituent urban topics (urban passages) that are a lot of plays in the city play a space agency. In fact, the proper relationship between the creation of the shbakhhai platform communication, space and human activity. Generally in most urban environments of urban rational choice under each passenger, decides to travel with the different options, and with the aim of doing a specific activity of an origin and a destination, select it with the determination of the optimal path (from your perspective) tends to move it. This research study sought to analyze the impact that functional axes according to the goals and motivations of a journey on the pattern of a journey of citizens in the region to create a city of Hamadan has a positive step in the direction of an integrated transport system design. Applied research and methods it is descriptive-analytical. Applied research and its analytical method is descriptive-sample size for three- functional Corridors. we in the region of Hamadan using a formula (to determine the sample size when the size of the community is unknown) to arrange equal (Shariati 225, mirzadeh Eshghi 290, saeidieh 265 ). Also a simple random sampling method. For the analysis of SPSS software (analysis of variance and regression analysis). The results of the study suggest that the greatest influence on the performance of selected topics between the pattern of a journey of citizens according to the test (HMR) taken with the amount of (Beta=. 971) access function. Thus according to results achieved action for integrating public transport system and land on the three axes are connected in the framework of the ABC system has been proposed.
Machine summary:
پژوهش حاضر با هدف بررسی و تبیین عواملی ارایه شده است که نقش مهمی در الگوهاي سفر شهروندان در شهر همدان داشته و همچنین در پی شناسایی اهداف و انگیزه هاي سفري موجود در هریک از محورهاي عملکردي بوده و در ارتباط با عملکرد و در نتیجه موثر بر الگوي سفري می باشد تا با استفاده از این شاخص ها به الگوي حمل و نقلی یکپارچه دست یافته شود.
جدول شماره (6 ) الگوي سفري مرتبط با هر عملکرد(مأخذ: نگارندگان) (به تصویر صفحه رجوع شود) 3-3 - نتایج بدست آمده از بررسی اهداف و انگیزه هاي سفري موجود در محورهاي عملکردي و همچنین بررسی ارتباط بین اهداف و انگیزه هاي سفري و عملکرد انتخابی این محورها اهداف سفر در برنام هریزي حمل ونقل از جایگاه ویژه اي برخوردار است که فراهم نمودن تسهیلات حمل و نقلی به منظور انجام سفرهاي شهروندان با شناخت این اهداف امکان پذیر است.
43103=Mean Difference می باشد که نشان دهنده این موضوع است که بیش تر سفرهاي شهروندان در این محور یا هدف کاري و براي انجام کار(اجبار) صورت می پذیرد) در هر محور عملکردي (شریعتی و میرزاده عشقی و سعیدیه) اهداف و انگیزه هاي سفري موجود با استفاده از این آزمون به دست آمد (جدول شماره)7 .
L (2009a), the Relationship between the built environment and nonwork travel: A case study of northern California, Transportation Research Part A, 43 (5), 548- 559.
-51 Etminani Ghasrodashti, R and Ardeshiri, M (2015), Modeling travel behavior by the structural relationships between lifestyle, built environment and non-working trips, Transportation Research Part A,78, 506- 518.
-63 Van wee, B (2011), Evaluating the impact of land use on travel behavior: the environment versus accessibility, Journal of Transport Geography, 19, 1530- 1533.