Abstract:
ایران از نظر لرزهخیزی در منطقه فعال جهان قرار دارد و وقوع زلزله در آن با تلفات جانی و مالی بالایی همراه است
یکی از برنامههای مهم و در دست اقدام دولت برای کاهش خطرپذیری کشور در برابر زلزله برنامه مطالعه و اجرای
مقاومسازی ساختمانهای مهم دولتی و تاسیسات زیربنایی کشور است. ساختمان مدارس با قرارگیری در ردیف
ساختمانهای بااهمیت زیاد» مشمول این طرح است. این پژوهش, با توجه به اهمیت بحث مقاومسازی» در ارتباط با
مدارس آذربایجان شرقی بالاخص با قرارگیری شهرهای اهر و ورزقان در پهنه خطر لرزهخیزی با درجه بسیار زیاد و
نیر لزوم مدیریت بحران در مناطق لرزهخیز باهدف شناسایی و اولویت بندی عوامل کلیدی موفقیت در زمینه
پروژههای مقاومسازی مدارس با توجه به عوامل اجرایی صورت گرفته است. پژوهش حاضر با روش
توصیفی -پیمایشی به گردآوری اطلاعات به دو صورت مطالعات کتابخانهای و تحقیقات میدانی و با استفاده از ابزار مصاحبه و پرسشنامه بسته انجامگرفته است و به ارزیابی عوامل کلیدی موفقیت پروژهها از دیدگاه متخصصین
مربوطه در بازه زمانی (۲۰06-۲۰14) پرداخته است. در تحلیل دادهها به کمک نرمافزار SPSS19 و با استفاده از
آزمون کولموگروف اسمیرنوف، برای تحلیل استنباطی متغیرها و نیز آزمون فریدمن استفادهشده است. نتایج نشان
میدهد عامل ضرورت و فوریت انجام پروژه با میانگین 81/ 4 و عامل اجرای صحبیح دیتیلهای اجرایی مطابق
مشخصات فنی با میانگین 79/ 4در رتبه اول و دوم قرار دارد و فاکتورهای وجود مشاورین باصلاحیت و پیمانکاران
توانمند مرتبط با میانگین 46 /4 و 33/ 4 و فاکتور مستندسازی و ایجاد سامانه آرشیو تجربیات با میانگین 4/23 در
رتبههای بعدی قرار دارد. در خاتمه راهکارهای پیشنهادی برای ذینفعان تاثیرگذار پروژه ارائه گردید تا بتواند
مجموعه تلاشهای صورت گرفته در پروژه را به سمت بهکارگیری یا مهار این عوامل سوق دهد و برآیند بهتری به
همراه داشته باشد.
Iran is located in one of active regions of the world regarding the occurrence of earthquakes. They cause lots of financial and bodily damages. One of the most important programs to be administered by our government is to reduce vulnerability against earthquakes, studies within the administration of strengthening important governmental buildings, and infrastructures in the country. Buildings in schools have a high priority regarding the program mentioned above. The present research has been carried out in schools in Eastern Azerbaijan province especially schools in Tabriz since they are located in an area with a high probability of earthquake occurrences due to the importance of strengthening discussions and the new approach chosen by the schools' renewal organization in improvements regarding the earthquakes and crisis management in the areas mentioned. This research has used a descriptive-measurement method to gather data in the forms of library studies and field studies and has used interview and questionnaire tools in closed formats. Also we have tried to assess critical success factors of projects regarding the viewpoints of scholars in the field within the time period between 2006 and 2014. Results showed that the most important critical success factors were as follows: necessity and emergence of administering strengthening projects, proper administration of administrative details based on technical features, the presence of qualified consultants in the related fields with high administrative capabilities, documentation and creation of the terminal to archive study and administrative experiences. Finally, the proposed guidelines for effective project beneficiaries were presented to direct the set of efforts carried out in the project towards the utilization or halting these factors and to get a better result.
Machine summary:
٭وحیده باقری ١ 2 مجتبی حسینعلی پور 3 محمد جدیری عباسی ارزیابی و اولویت بندی عوامل کلیدی موفقیت پروژه های مقاوم سازی در مدیریت بحران با ارائه راهکار (مطالعه موردی: شهرستان های اهر و ورزقان ) تاریخ دریافت : ١٣٩٤/١٢/١٥ تاریخ پذیرش : ١٣٩٦/٠٢/١١ چکیده ایران از نظر لرزه خیزی در منطقه فعال جهان قرار دارد و وقوع زلزله در آن با تلفات جانی و مالی بالایی همراه است یکی از برنامه های مهم و در دست اقدام دولت برای کاهش خطرپذیری کشور در برابر زلزله ، برنامه مطالعه و اجرای مقاوم سازی ساختمان های مهم دولتی و تأسیسات زیربنایی کشور است .
این پژوهش ، با توجه به اهمیت بحث مقاوم سازی ، در ارتباط با مدارس آذربایجان شرقی بالاخص با قرارگیری شهرهای اهر و ورزقان در پهنه خطر لرزه خیزی با درجه بسیار زیاد و نیز لزوم مدیریت بحران در مناطق لرزه خیز باهدف شناسایی و اولویت بندی عوامل کلیدی موفقیت در زمینه پروژه های مقاوم سازی مدارس با توجه به عوامل اجرایی صورت گرفته است .
طرح بهسازی لرزه ای مبحث جدیدی در کشور میباشد و هنوز بعد از طی کردن مراحل نوپا بودن در مرحله رشد و تکامل خود میباشد و طرح مسئله ای با کنکاش عوامل موفقیت نسبتا جدید و مورد نیاز است و پژوهش حاضر در پی جوابگویی به سؤالات زیر است : - چه عوامل کلیدی در موفقیت پروژه های مقاوم سازی مدارس استان آذربایجان شرقی مؤثر است ؟ - چالش ها و راهکارهای عملی جهت نیل به عوامل کلیدی موفقیت پروژه های مقاوم سازی کدام هستند؟ مبانی نظری - عوامل کلیدی موفقیت مفهوم عوامل کلیدی موفقیت برای شناسایی و اندازه گیری عملکرد سازمان ها در انجام پروژه ها، اولین بار توسط «جان روکارت ٦» این گونه تعریف شده است «عوامل کلیدی موفقیت تعداد محدودی از عوامل هستند که نتایج رضایت بخش آن ها موجب عملکرد موفقیت آمیز فرد و سازمان میشود».