Abstract:
بررسی تاثیر متقابل هر یک از نظامهای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بهعنوان خرده نظامهای یک نظام اجتماعی، نقش قابلتوجهی در گزینش و تعیین اولویت سیاستهای مربوط به اصلاح امور اجتماعی دارد. درحالیکه بررسی این موضوع در اندیشههای مارکسیستی و نئومارکسیستی جایگاه ویژهای دارد و در قالب نظریه زیربنا-روبنا ادبیات قابلتوجهی را به خود اختصاص داده است. در اندیشههای لیبرال این نوع تفکر بسیار کمرنگ است و به همین نسبت، در اندیشههای متفکران مسلمان جایگاه چندانی ندارد. این درحالی استکه پرداختن به این نظریه تاثیر قابلتوجهی در حوزههای مربوط به علوم انسانی اسلامی دارد.
سوال اصلی مقاله حاضر این استکه چرا علیرغم ورود متفکران مسلمان به مرزهای نظریه زیربنا-روبنا و همچنین اهمیت آن، نظریه ایجابی در این خصوص ارائه نشده است؟ ادعای مقاله حاضر این استکه از آنجاکه نظریه زیربنا-روبنا حاصل یک تفکر دیالکتیکی و برآمده از نظریه ماتریالیسم تاریخی است، متفکران مسلمان صرفا با نقد دیالکتیک و ماتریالیسم تاریخی دلالتهای مهم این نظریه را به دست فراموشی سپردهاند و با صرف نقد کردن صورتمسئله، در مورد دلالتهای بسیار مهم بعدی این نظریه، سکوت پیشه کردهاند. این درحالی استکه در مقام اجرا و نظر نیاز به یک نظریه دراینباره احساس میشود.
این مقاله با استفاده از روش تحلیلی توصیفی به بررسی این موضوع میپردازد و اندیشه شهید صدر و شهید مطهری را بهعنوان پیشگامان اقتصاد اسلامی در عصر حاضر مورد تجزیهوتحلیل قرار میدهد.
Investigating the interplay of each of the economic, cultural, and political systems as subsystems of a social system has a significant role in selecting and prioritizing social reform policies. While the study of this subject has a special place in Marxist and neo-Marxist thoughts and has received considerable literature in the form of infrastructure-superstructure theory, In liberal thought this kind of thinking is very dim and similarly it does not hold much in the minds of Muslim thinkers, while dealing with this theory has a significant impact on Islamic humanities.
The main question of the present paper is why despite the importance of Muslim thinkers ‘entry to the boundaries of infrastructure-superstructure theory, despite its importance, there is no affirmative theory in this regard. The claim of this paper is that since superstructure theory is the result of dialectical thinking and thus derives from the theory of historical materialism, Muslim thinkers have merely neglected the important implications of this theory by merely criticizing the dialectic and historical materialism. And by criticizing the issue, they have been silent about the next major implications of this theory, while the need for a theory is felt when it comes to implementation. This paper uses a descriptive-analytic method to analyze this issue and in particular analyzes the thought of martyr Sadr and martyr Motahhari as pioneers of Islamic economics in the present era.