Abstract:
علوم حدبث بهعنوان یکی و قدیمیترین عرصههایی است که عهدهدار بحث و بررسی
پیرامون حوزههای گوناگونی دانشی است. اگرچه از سدههای نخست تاریخ اسلام این
مباحصث مطمحنظر علما و دانشیان بوده. آما تاکنون تلاشی برای ترسیم تصویری تاریخی
۰ در دوره متقدم امامیه و چگونگی تطور آنها صورت نگرفتهاست. تلاشی که علاوه بر
تاریخگذاری این گفتمانهاء مشخص کند که رابطه آنها با تاریخ تطور اندیشه امامیه و
آرایشهای بومی - جریانی مختلف در آن دوره چه بودهاست و این مهم را ازطریق کاربست
ابزارهایی چون جریانشناسی, تاریخ انگاره» توسعه روشهای تفسیری متن,» دوری از
پیشفرضهای کلامی, درانداختن طرحواره تاریخی و ... درعین توجه به دغدغههای بومی
بخشی از کمبودها در مطالعات تاریخ اندیشه شیعه در حوزة حدیث را جبران کند.
Machine summary:
کلیدواژه اندیشه های حدیثی ، رویکرد، گفتمان ، انگاره ، جریان مقدمه بی تردیـد ایـن کتـاب درصدد اسـت تـا دربارٔە شـماری از پرسـش های بی پاسـخ در تاریخ اندیشـه حدیثـی شـیعه ، آفـاق جدیـدی را فـراروی پژوهشـگران ایـن حـوزه بگشـاید و بـرای نخسـتین بار تـلاش کنـد تـا تصویـری تاریخـی از شـکل گیری و تصـور کهن تریـن گفتمان هـا، انگاره هـا و جریان هـای حدیثـی شـیعه در سـه سـده نخسـت هجـری ارائـه نقد آثار جدید (رجوع شود به تصویر صفحه) معرفت دین گرامی ، محمدهادی (١٣٩٦).
به عبارت دیگـر بحـث بـر سـر آن اسـت کـه دقیقـاً در ایـن دوره شـیعه بـه چـه معناسـت ، نقطـه آغـاز آن کجاسـت و آیـا تـا پیـش از دورٔە امـام سـجاد(ع ) چیـزی بـا عنـوان جریان شـیعی وجـود دارد یـا خیـر؟ درمیـان نظـرات گوناگـون میان علمـای اسـلامی و غربی که نقطـه شـروع تشـیع را بحـث امامـت بعـد از رحلـت پیامبـر اکـرم (ص ) و حادثه سـقیفه و حتـی در زمـان حیـات خـود پیامبـر(ص ) می داننـد و یـا شـیعه را به عنـوان یـک انشـعاب بـا انگیزه هـای سیاسـی از اصـل اسـلام و در حالتـی بدتـر به عنـوان امتـداد اندیشـه های پادشـاهی دوران قدیـم در لبـاس اسـلامی تلقـی می کننـد، روش تاریخ اندیشـه این توجه را بـه مـا می دهـد کـه بایـد میـان سـه مفهـوم جوهـره ، اندیشـه و جریـان شـیعی تمایـز قائـل شـویم .
گفتمان های حدیث امامیه در دوره امام صادق (ع ) بررسـی گفتمـان حدیـث امامیـه در دوره امـام صـادق (ع ) را بایـد براسـاس مؤلفه هـای فکـری و اندیشـه ای کـه در نیمـۀ اول سـدٔە دوم هجـری شـکل گرفتـه بود تشـریح کرد.