Abstract:
نظام تعلیم و تربیت همانند سایر نظامها، دارای اصول و ویژگیهای خاص خود است. از ویژگیهای اساسی و لاینفک آن، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و ارائه بازخوردهای سودمند می باشد که به واسطه آن میتوان به تحقق اهداف آموزش و از جمله زبانآموزی پرداخت. هدف پژوهش بررسی اثربخشی بازخوردهای اصلاحی کتبی و کلامی معلمان طی ارزشیابیهای تکوینی بر میزان هیجانات تحصیلی (یادگیری و درسی) دانشآموزان پسر پایه هشتم متوسطه شهر خرمآباد بود. روش پژوهش نیمهتجربی مبتنی بر پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. تعداد 40 نفر نمونه پژوهش به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به صورت تصادفی در گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند. جمعآوری دادهها به وسیله پرسشنامه هیجانات تحصیلی پکران و همکاران (2005) انجام شد. دادهها با روش تحلیل کواریانس تکمتغیری و چندمتغیری، تحلیل شدند. نتایج تحلیل کوواریانس مبین تفاوت معنیدار بین دو گروه بود بنابراین ارائه بازخوردهای کتبی و کلامی مبتنی بر مدل باتلر و وین میتواند اثربخش باشد.
Abstract:
Introduction: The system of education, like other systems, has its own principles and characteristics. One of the essential features of this evaluation is the provision of useful feedback, through which one can identify important educational goals and, among other things, examine the important needs for language learning. The aim of this study was to investigate the effect of feedback corrective (written and verbal) teachers in a formative evaluation On the amount of emotional excitement (emotions related to learning and emotions related to the lesson) male students Khorramabad city was the first grade male students in the eight grade. Research Method: This quasi-experimental study in which the pretest - posttest control group was used. The sample consisted of 40 subjects selected by multistage cluster sampling method and were randomly assigned to experimental groups and control group.The data were collected from Educational Excitement Questionnaire were used. Data were analyzed using univariate and multivariate analysis of covariance. Finding: Covariance analysis showed significant differences between the two groups. Discussion and conclusion: Thus it can be concluded that written and verbal feedback Butler and Wine based model can be effective. If the teachers after the model of formative assessment Butler and Wine to provide feedback to students, they can study the level of emotional excitement to significantly increase.