Abstract:
هدف کلی مطالعه حاضر، ارزیابی دانشجویان از تجانس محیطهای یاددهی - یادگیری دورههای کارشناسی دانشگاه شیراز بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانشجویان کارشناسی گروههای تحصیلی مختلف دانشگاه شیراز بود. با بهرهگیری از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، 294 نفر به عنوان نمونه انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محققساخته مبتنی بر مدل تجانس محیطهای یاددهی – یادگیری (پروژه ارتقاء محیطهای یاددهی - یادگیری، 2005) بود که پس از تامین روایی و پایایی، پرسشنامه مذکور بین افراد نمونه توزیع و دادههای لازم گردآوری گردید. دادههای پژوهش با آزمون های آماری تی تکنمونهای، تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر و نیز تحلیل واریانس ترکیبی با بهرهگیری از نرمافزار «اس. پی. اس. اس. 21» تحلیل شدند. نتایج مطالعه نشان داد؛ تمامی ابعاد تجانس محیطهای یاددهی - یادگیری پایینتر از سطح کفایت مطلوب است. تجانس مدیریت و سازماندهی دورهها و سنجش، هدایت و بازخورد از حد متوسط پایینتر است. تجانس زمینه، دانش و آرمانها و حمایت از یادگیری و فعالیتهای یاددهی - یادگیری در حد بالاتر از متوسط است. تفاوت معناداری بین ابعاد تجانس محیطهای یاددهی - یادگیری دورههای کارشناسی دانشگاه شیراز از دید دانشجویان وجود دارد. بالاترین میانگین متعلق به تجانس زمینه، دانش و آرمانهای دانشجویان (3.10)، و پایینترین میانگین متعلق به تجانس سنجش، هدایت و بازخورد (2.69) میباشد. تفاوت معناداری بین ابعاد تجانس محیطهای یاددهی - یادگیری از دید دانشجویان گروههای تحصیلی مختلف، وجود دارد. تفاوت معناداری بین ابعاد تجانس محیطهای یاددهی - یادگیری کارشناسی از دید دانشجویان پسر و دختر، وجود ندارد. یافتهها نشان داد که در مقایسه درونگروهی تفاوت معناداری بین ابعاد تجانس محیطهای یاددهی - یادگیری دورههای کارشناسی از دید دانشجویان سالهای مختلف تحصیلی وجود دارد به علاوه در مقایسه بینگروهی نیز تفاوت معناداری بین دیدگاه دانشجویان سالهای مختلف تحصیلی، مشاهده شد که بالاترین میانگین به دانشجویان سال اول و پایینترین میانگین به دانشجویان سال آخر، تعلق دارد.
The Purpose Of This Study Was To Students’ Evaluation Of Congruence Within Teaching-Learning Environment Of Undergraduate Courses At Shiraz University. The Study Population Consisted Of All Undergraduate Courses Students Of Different Educational Groups At Shiraz University. 294 Participants Were Selected Using "Multistage Cluster Sampling” Method. Research Instruments Consisted Of Researcher Made Questionnaire Of Congruence Within Teaching-Learning Environment Based On ETL Project (2005). The Results Showed That: 1) All Of Dimensions Of Congruence Within Teaching-Learning Environments Was Lower Than The Adequate Level And Dimensions Including Congruence Of Course Organization & Management And Congruence Of Assessment & Feedback Were Lower Than The Acceptable Level Of Competence, Also Congruence With Students' Backgrounds, Knowledge & Aspirations and Congruence Of Learning Support And Teaching-Learning Activities Were Higher Than The Acceptable Level Of Competence. 2) There Is A Significant Difference Between The Dimensions Of Congruence Within Teaching-Learning Environments Of Undergraduate Courses At Shiraz University From The Perspective Of Students. 3) From The Perspective Of Students Of Different Educational Groups, There Is A Significant Difference Between The Dimensions Of Congruence Within Teaching-Learning Environments Of Undergraduate Courses At Shiraz University. 4) From The Perspective Of Male And Female Students, There Isn’t A Significant Difference Between The Dimensions Of Congruence Within Teaching-Learning Environments Of Undergraduate Courses At Shiraz University. 5) From The Perspective Of Students Of Different Educational Years, There Is A Significant Difference Between The Dimensions Of Congruence Within Teaching-Learning Environments Of Undergraduate Courses At Shiraz University.