Abstract:
سود پیشبینیشده یکی از مهمترین منابع اطلاعاتی در بازار سرمایه است. ادبیات خاطر نشان ساخته که بیشاطمینانی مدیران از عوامل مؤثر بر دقت این پیشبینیها است. به دلیل اتکای استفادهکنندگان به اطلاعات پیشبینیشده، بررسی آثار بیشاطمینانی بر دقت این پیشبینیها دارای اهمیت است. پژوهش حاضر با بکارگیری یک مدل نوین برای سنجش بیشاطمینانی مدیران عامل و از طریق تحلیل دادههای مربوط به شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1386 تا 1395 به روش گشتاورهای تعمیم یافته (GMM) به بررسی اثر این سوگیری مدیریتی بر خطای پیشبینی سود میپردازد. نتایج حاکی از آن است که بیشاطمینانی مدیران عامل شرکت ها اثر مثبت و معناداری بر خطای پیشبینی سود دارد، به نحوی که مدیران بیشمطمئن سود پیشبینیشده را بیشتر از سود واقعی برآورد مینمایند. نتایج حاصل تائیدی بر یافتههای پژوهشهای پیشین است و خاطر نشان میسازد که بهتر است استفادهکنندگان اطلاعات به آثار منفی بیشاطمینانی مدیران بر قابلیت اتکای پیشبینیها توجه نمایند.
Management earnings forecast is one of the most important information resources in capital markets. The literature suggests managerial overconfidence is an effecting factors on the earnings forecasts’ accuracy. Because of users' relying to forecasted information, examination of the bias's effects on forecasts' accuracy is important. By using a new managerial overconfidence assessment model and Generalized Method of Moments (GMM) regression analysis, the paper examines this managerial bias’s effect on management earnings forecasts’ error in the firms that have listed at Tehran Securities Exchange (TSE) during the period from year 2007 to year 2016. The results show Chief Executive Officers’ overconfidence has a significant positive effect on earnings forecasts’ error, how overconfident Chief Executive Officers overestimate earnings forecasted above than actual earnings. This finding is consistent with recent researches’ ones and suggests information's users should be aware of Chief Executive Officers' overconfidence's negative effects on reliability of managerial forecasted information.
Machine summary:
فصلنامه علمی ـ مطالعات تجربی حسابداری مالی ـ سال ١٦ ـ شماره ٦٢ ـ تابستان ١٣٩٨ صفحات ١ تا ٢٠ مدل نوین سنجش بیش اطمینانی مدیریت و پیش بینی های سود: روش گشتاورهای تعمیم یافته (GMM) صابر شعری آناقیز غلامحسین اسدی مهدی نیک روش چکیده سود پیش بینیشده یکی از مهمترین منابع اطلاعاتی در بازار سرمایه است .
پژوهش حاضر با بکارگیری یک مدل نوین برای سنجش بیش اطمینانی مدیران عامل و از طریق تحلیل داده های مربوط به شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای ١٣٨٦ تا ١٣٩٥ به روش گشتاورهای تعمیم یافته (GMM) به بررسی اثر این سوگیری مدیریتی بر خطای پیش بینی سود میپردازد.
1. Hirst, Koonce, and Venkataraman بنا بر باور هریبار و یانگ (٢٠١٦) مدیرانی که دارای سوگیری بیش اطمینانی هستند، نسبت به آینده ی شرکت خوش بین هستند، زیرا توانایی خود برای اثرگذاری بر سودآوری آتی شرکت را بیش از واقع و احتمال بروز رویدادهای پیش بینی نشده ، مانند نوسان در چرخه های کسب و کار را کمتر از واقع در نظر میگیرند (هریبار و یانگ ، ٢٠١٦).
علاوه بر این نتایج نشان داد که بیش اطمینانی بر بروز خطای پیش - بینی اثر مثبت و معناداری دارد که این امر با انتظار ادبیات بر بیش برآورد عملکرد آتی 2 توسط مدیران بیش مطمئن مطابق است .
امیرعطایی و حیدرزاده هنزایی (١٣٩٧) نشان دادند که در میان شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ، بیش اطمینانی مدیریت بر مقدار سود پیش بینی شده و خطای پیش بینی سود اثرگذار است .