Abstract:
قومنگاری، یکی از پژوهشهای کیفی است که در طول سالهای گذشته، طرفداران فراوانی یافته و به دلیل اطلاعات ژرف و گستردهای که پیرامون محیط مورد بررسی خویش فراهم میسازد، در زمینههای گوناگون پژوهشهای انسانی، همچون علوم اجتماعی، دینی، آموزشی، بررسی و آسیبشناسیهای فرهنگی و... مورد استفاده قرار گرفته است. این تاثیرگذاری تا حدی است که برخی پژوهشگران، «قومنگاری» را به عنوان معادلی برای رویکرد کیفی پژوهش نام بردهاند. اینگونه پژوهش کیفی، که بر اساس بودن در محیط واقعی پژوهش و ارتباط نزدیک با محیط پژوهش، بنا نهاده شده است، میتواند تصویری کلی و همه جانبه از سوژه مورد پژوهش فراهم آورد و لایههای پنهان و کشف نشده موضوع را آشکار گرداند. در این پژوهش، پژوهشگران با استفاده از روش قوم نگاری به بررسی و واکاوی یکی از مدارس ابتدایی در یکی از روستاهای کنیا با نام اوریری پرداخته و به قوم نگاری کلاسها، معلمان و دانش آموزان این مدرسه پرداختهاند. نتایج پژوهش بیانگر این است که مدارس ابتدایی کنیا بر اساس ارتباط نزدیک معلم و شاگرد و بدون ابزارهای نوین رسانهای شکل میگیرند. در این میان، مدرسه و فرهنگ حاکم بر آن، به شدت با اوضاع اجتماعی و فرهنگ حاکم بر جامعه ارتباط داشته و از آن متاثر است. به گونهای که میزان ثروت، فقر، مشکلات، بزهکاری، جرم، تقاضا و یا عدم تقاضا برای مدرسه رفتن در جامعه و خانوادهها، بر مدرسه و فرهنگ علم آموزی دانش آموزان و ارتباط آنها با معلمان تاثیرگذار است.
Machine summary:
امروزه پژوهشهاي کاربردي فراواني همچون پژوهش نادري و بيات (1395)، نفيسي (1390)، ريلز (Riles) (2012)، کارسپکن و والفورد(Carspecken and Walford) (2001)، فريمن(Freeman) (2015)، لامبک(Lambek) (2016)، نيبورگ(Neiburg) (2016)، ايتيانو و مويا(Iteanu and Moya) (2015)، اوزندوسکي(Uzendoski) (2012)، ژنگ(Zheng) (2009)، ننسل(Nense) (2001) با استفاده از اين روش، در زمينههاي گوناگون همچون قوم نگاري آموزشي، انتقادي، تطبيقي، جامعه شناختي، جرم شناسي جنسي و...
مثلا مالينووسکي(Malinowski) (2005)، به عنوان يکي از پرآوازهترين پژوهشگران قوم نگاري در طول صد سال گذشته، که خود به ميان بوميان اقيانوسيه رفته و سالها در ميان آنها زندگي کرد، تا به شناختي کافي از زندگي و آداب رسوم آنها دست يابد، به اين امر اشاره كرده ميگويد: ضرورت مفاهيم انساني آن را ميطلبد که پژوهشگر خود به ميان سوژههاي مورد مطالعه خويش رفته، مدت زماني را در ميان آنها بگذراند تا بتواند به شناختي کافي و عميق از آنها دست يابد و تصويري کلي از جامعه مورد بررسي فراهم سازد(مالينووسکي، 2005).
در اين راستا، پژوهشگر اين نوشتار هم به ميانه ميدان رفته و با حضور در يکي از روستاهاي کنيا با نام اوريري و در مدرسه معروف آن، به پژوهش ميداني پرداخته و در جريان ارتباطي بسيار نزديک با معلمان و دانش آموزان، مديران و گردانندگان مدرسه، حاميان مالي آن، اهالي روستا و حتي روستاهاي اطراف به انجام پژوهش قوم نگارانه خويش پرداخته است.
USA: Palgrave Macmillan An Inquiry into the Religious Science; an Analysis of the Finding Approach Mohammad Fooladi / Associate Professor, Sociology Department, IKI.
One of the coherent theories in this field is the founding approach to the religious science.