Abstract:
زمینه: اشتهای سیری ناپذیر انسان ها و بهره وری از منابع طبیعی و حس سودجویی و افزون طلبی سرمایه داران و تولیدکنندگان بزرگ تهدیدی روزافزون برای منابع طبیعی محسوب می گردد. بنابراین مساله محیط زیست مورد توجه بسیاری از اندیشمندان قرار گرفته است. به منظور حل این مشکلات از سوی صاحب نظران، ایجاد اخلاق زیست محیطی مطرح گردیده است. از این رو، مقاله حاضر با هدف برسسی رابطه ارزش ها، هنجارها و اخلاق زیست محیطی و همچنین پیش بینی اخلاق زیست محیطی براساس ارزش ها و هنجارهای زیست محیطی انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه مورد مطالعه شهروندان شهر کرمانشاه در سال ۱۳۹۷ بود که از بین آنان ۷۳۶ نفر به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه های ارزش زیست محیطی، هنجارهای زیست محیطی و اخلاق زیست محیطی انجام گرفت. اطلاعات بدست آمده با نرم افزار SPSS-۲۳ در دو بخش آماره های توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار، همبستگی) و استنباطی (رگرسیون) مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد بین متغیرهای ارزش و هنجارهای زیست محیطی با اخلاق زیست محیطی در سطح ۰۱/ ۰ رابطه ی معناداری وجود دارد. همچنین ارزش های زیست محیطی ۵۰ درصد و هنجارهای زیست محیطی ۱۱ درصد توانایی پیش بینی اخلاق زیست محیطی را دارند.
نتیجه گیری: ارزش ها و هنجارهای زیست محیطی رابطه ی مستقیمی با اخلاق زیست محیطی شهروندان دارد. بنابراین، تغییر در ارزش ها و هنجارهای زیست محیطی افراد موجب افزایش یا کاهش اخلاق زیست محیطی شهروندان می شود.
Background:
morality and moral behavior are important aspects of individual and community health. Therefore, understanding the factors that influence the conduct of moral behaviors can be a step towards increasing moral behaviors and reducing immoral behaviors. Accordingly, the present study aimed to investigate the causal relationship between personality dimensions and moral behaviors through mediating moral metacognition.
Method:
The present research is a descriptive-correlational study. For this purpose, 524 undergraduate students of Yasuj Universities were selected by multi-stage random sampling method. In this study, three questionnaires including Big Five Personality Inventory, Moral Metacognition Scale and Moral Behavior Inventory were used. The data were analyzed using structural equation modeling.
Results:
The results showed that neuroticism, conscientiousness, and openness to experience were predictors of moral metacognition and extroversion, agreeableness, neuroticism and conscientiousness were predictors of moral behavior. Indirect paths were significant from three dimensions of personality including openness to experience, neuroticism, and conscientiousness to moral behaviors through moral metacognition.
Conclusion:
The results of this study indicate that personality dimensions through ethical metacognition can result to moral behaviors.