Abstract:
موسیقی هنری است انتزاعی که میتواند در ایجاد رابطه با عالم معنا نقش داشته باشد و معماری هنری کاربردی است که علاوه بر تامین نیازهای جسمی انسان، میتواند پاسخگوی نیازهای روحی او نیز باشد و معانی متعالی را انتقال دهد. هر دو در وادی هنر دارای اشتراکاتی صوری و معنایی، یا به تعبیر نگارنده این مقاله، کمی و کیفی هستند؛ به گونهای که بسیاری تلاش کردهاند پیوند معماری و موسیقی را از طریق شناسایی تناظر ظاهری آثار معماری و موسیقی، عناصر ساختاری، مفاهیم مشترک این دو، و با نسبتی کمتر از طریق بازشنایی اهداف، مقاصد، و معانی پس صورت آثار معماری و موسیقی نشان دهند. در این مقاله در حین کوششی که برای معرفی ویژگیهای مشترک معماری و موسیقی، با رجوع به خصایص معماری و موسیقی ایرانی، شده است، هدف اصلی شناسایی ویژگیهای قدر مشترک این دو از بعد کیفی است. در کنار مباحث نظری مربوط به اشتراکات و افتراقات معماری و موسیقی، در قالب یک تجربه مشترک، احتمالا بیشتر مخاطبین تجربهای شخصی از دریافت مشابهتهایی بین حالوهوای فضای تجربهشده در معماری ایرانی و فضای حاصل از موسیقی ایرانی داشتهاند. از این رو، در این نوشتار برای بررسی آنها، در ابتدا ضرورت شناسایی ویژگیهای معماری و موسیقی و در حالت متمرکزتر معماری و موسیقی اصیل ایران نمایان میشود. در ادامه با بررسی دقیقتر، به ویژگیهای کمی مشترک بین آن دو، که به واسطه آنها در این عالم تعین مییابند، اشاره کوتاهی میشود و سپس ویژگیهای کیفی مشترک که به دلیل وجودشان معماری و موسیقی راهی به عالم معنا میگشایند، با رویکردی تاویلی، استخراج میگردد. در پایان نیز، مولفههایی برای شناخت قدر مشترک معنایی معماری و موسیقی ایرانی با این دستاورد معرفی میشود که میزان درک این اشتراکات بسته به قدر وجودی هر انسان متفاوت خواهد بود.
Asistant Professor, Faculty of Architecture and Urban Planning, Shahid Beheshti University Music is an abstract art which tries to make connections with the world of meanings, and architecture is an applied one, which can respond to mental requirements and convey transcendental thoughts on top of responding to physical needs. They share formal denotational aspects, whether qualitative or quantitative, and many have attempted to associate the two by drawing parallels between architectural and musical works, both structurally and conceptually, and to a lesser extent, by finding common purposes between them. Trying to introduce commonalities between architecture and music,with reference to the features of Iranian architecture and music, the present paper tries to focus on their qualitative aspects. Besides theoretical debates regarding commonalities and differences between architecture and music, it seems that many audiences have had personal experiences of finding modal similarities Iranian architecture and music.
The question is, therefore, that of formal and denotational commonalities between the two artforms, namely, which Iranian architecture factors make it coherent with Iranian music in the audience’s mind? To answer, it is necessary to start with recognising the two artforms’ characteristics, particularly in their Iranian versions. This is continued with a closer scrutiny in order to extract common qualities using a hermeneutic approach. In conclusion some factors are introduced, which can be used to understand commonalities between the two, recognising that the appreciation of these commonalities might differ from one person to the other.