Abstract:
ابراهیم نصرالله از برجستهترین شاعران مقاومت فلسطین است که با استفاده از سمبل و زبان نشانه، آثار شعری فراوانی در دفاع از فلسطین و مبارزه با استکبار و استبداد نیروهای مداخله جو و رژیم اشغالگر سروده است. دو دیوان «فضیحة الثعلب» و «نعمان یستردّ لونه» از جمله دیوانهای شعری مشهور او در زمینة نقد جنگ و ظلم و ستم استعمارگران و دعوت به مبارزه، ایستادگی و مقاومت مردم فلسطین است که سرشار از نشانه و نماد میباشند. پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی و با هدف کشف کدها و لایههای پنهان تصاویر طرح جلد دو دیوان مذکور، به بررسی و تحلیل تصاویر رسمشده در این دو دیوان، به عنوان بخش فرامتنی کتابها، بر اساس نظریة نشانهشناسی میپردازد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که طرح روی جلد هر دو دیوان، بر خلاف طرح جلد بسیاری از کتب که تنها زینتبخش کتاب است، کاملا با محتوا و اندیشهی اصلی اثر هماهنگ بوده و عامل گسترشدهندة متن است. همچنین رمزگانهای تصویری و زیباییشناختی موجود هر دو دیوان، در راستای هدف و مقصود اصلی نویسنده و پیام اصلی متن طراحی شدهاند. عوامل بصری مانند رنگ، خط، بافت، فضا و شکل تصاویر از جمله عناصر ایجاد هماهنگی در تصاویر طرح جلد دو دیوان به شمار میروند که نشان از دانش بصری کتابها دارد. شاعر در راستای بیان مقصود خود، درطرح روی جلد هر دو دیوان از رنگهایی با طیف رنگی و در طراحی تصاویر بخشهای فرعی دیوان «نعمان یستردّ لونه» از فضای سفید، سیاه، خاکستری بهره برده است.
Ebrahim Nasrallah is the most remarkable Palestinian poet who has used symbols and sign language to write poems in favor of Palestinians and in objection to the arrogance and autarchy of the intervening forces as well as the occupation regime. Two of his works are “Fazihat-ol-Sa’lab” and “Na’man Yestared-ol-Looneh”, which include his most famous poems in criticism of war and colonialists’ injustice and oppression. In addition, his poems that invite Palestinians to fight and resistance are full of symbols and symptoms. This study is done by a descriptive-analytic method and aims to discover the hidden secrets of images as encoded on the covers of these two anthologies. An attempt is also made to survey the drawn images as meta-contextual concepts based on the semiotic theory. The results show that the studied images have a complete coherence with the content and the main idea of the works, and the imaginative and semiotic codes within these works are consistent with the main goal of the author and the content. In addition, the visual features including colors, lines, textures, spaces and shapes play important roles in the coordination between the designs and the meanings of the poems. This is suggestive of the poet's knowledge of visual perception. To design the covers of both books, the author has used spectral colors, whereas the designs in the subdivisions of "Na’man Yestared-Al-Looneh" benefit from a combination of white, black and gray spaces.