Abstract:
تربیت اقتصادی یا آموزش اقتصادی بعنوان یکی از مؤلفههای مهم در توسعه اقتصادی، فرآیندی است که افراد دانش و رفتار مطلوب اقتصادی را میآموزند تا مهارت لازم را برای استدلال منطقی و تصمیمگیری درست در عرصههای تولید، توزیع و مصرف کسب کرده، تا ضمن تـأمین منافع شخصی به حفظ منافع جامعه هم تعهد داشته باشند. بواسطه اینکه امام علی (ع) اقتصاد را منبع اصلی قدرت یک جامعه عنوان کرده و خود نیز در تمام دوران حیاتش به فعالیت، کار و تلاش اهتمام داشته، سیره آن حضرت منبعی اصیل، غنی و ارزشمند برای تبیین مؤلفههای تربیت اقتصادی است که با فرهنگ جامعه ایرانی – اسلامی همخوانی داشته و قابلیت آموزش به تک تک افراد جامعه برای تنظیم روابط اقتصادی خود را دارد. این مقاله با روش کتابخانهای و به شیوه توصیفی - تحلیلی به دنبال تبیین مؤلفههای تربیت اقتصادی در سیره امام علی (ع) است که نتایج حاصل از این بحث بیانگر آن است که دوازده مؤلفه شامل: توکل به خدا، رعایت انصاف، التزام در کسب روزی حلال، رعایت الگوی مصرف، خوش خُلقی، امانتداری، اهتمام به کار و تلاش، اهتمام در سازندگی و آبادانی، حفظ منافع جامعه، برنامهریزی، التزام در ارائه کار با کیفیت و التزام به قانون در سیره اقتصادی امام (ع) بعنوان الگوی اسلام ناب برای آموزش افراد جامعه وجود دارد.
Economic education or economic training as one of the most important components of economic development is a process that teaches people economical knowledge and good behavior to acquire the skills which are required for rational reasoning and making the right decisions in the areas of production, distribution and consumption. it is necessary to earn money while ensuring the commitment to protecting the benefits of society. Because Imam Ali (AS) has regarded the economy as the main source of power for a society and has always devoted himself to activity, work and effort throughout his life, his background is a genuine, rich and valuable resource for explaining the components of economic education which is compatible to the culture of Iranian-Islamic society. It also has the ability to train the whole members of society to manage their economic relations. This paper uses a library-based descriptive-analytical method to explain the components of economic education in Imam Ali. The results indicate that there are thirteen components including: trust in God, respect for justice, Commitment to a lawful outcome, observance of consumption patterns, goodwill, trustworthiness, commitment to work, effort in building and development, rising early, maintaining community benefits, planning, commitment to providing quality work and commitment to the law. In summary, there is an economic pattern of Imam as a model of pure Islam for the education of individuals in society.
Machine summary:
به سبب اینکه امام علی (ع) اقتصاد را منبع اصلی قدرت یک جامعه عنوان کرده و خود نیز در همهی دوران حیاتش به فعالیت، کار و تلاش اهتمام داشته، سیرهی آن حضرت منبعی اصیل، غنی و ارزشمند برای تبیین مؤلفههای تربیت اقتصادی است که با فرهنگ جامعه ایرانی – اسلامی همخوانی دارد و قابلآموزش به تکتک افراد جامعه، برای تنظیم روابط اقتصادی خود است.
از دیدگاه امام علی (ع)، اقتصاد یکی از ارکان اصلی قدرت جوامع است و به سبب اینکه آن حضرت بهخوبی با مسائل، تحولات، منابع، کمبودها و مشکلات عرصهی تولید، توزیع و مصرف در جامعه اسلامی آشنایی کامل داشته است، ضمن ارائهی راهکارهای لازم برای رفع مشکلات و معضلات موجود و توسعهی اقتصادی جامعه، دربارهی رفتار مطلوب اقتصادی کارگزاران و مسئولان حکومتی و همچنین اصناف و گروههای مختلف مردم همچون تجار، بازاریان، ثروتمندان، فقرا، کارگران، فروشندگان، کشاورزان، افراد بیکار و تنبل و تولیدکنندگان آموزههای نابی را بیان کرده است؛ همچنین از دیدگاه امام (ع)، موضوع تربیت که شامل تربیت اقتصادی هم میشود، برای رسیدن به جامعهی الهی و مُرفه، یک اصل زیربنایی است (شریف رضی، 1379، ص 61؛ آمدی تمیمی، 1378، ج 4، ص 34) که لازمهی تحقق درست آن، آموزش افراد در «سنین کودکی و نوجوانی» (همان منبع، ص 523) با استفاده از «مطالب سودمند است که برای آنان در بزرگسالی کارایی داشته باشد» (ابنابیالحدید، 1959، ج 20، ص 333).