Abstract:
پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتباریابی مدل شایستگی رؤسای دانشگاههای دولتی کابل با روش ترکیبی اکتشافی و از نوع تحلیل محتوا انجامگرفته است. در مرحله کیفی پژوهش ابتدا 10 نفر از خبرگان حوزه شایستگی به روش هدفمند انتخاب و مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. سپس طی دو مرحله تحلیل دادههای کیفی با استفاده از روش کدگذاری باز و محوری، شایستگی ها در سه دسته اصلی ویژگیهای فردی، دانش نظری و مهارت های عملی دسته بندی شدند. سپس بر مبنای یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیلهای مرحله کیفی، پرسشنامه پژوهش طراحی و در نمونه آماری 304 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاههای دولتی کابل که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و با استفاده از جدول مورگان انتخاب شده بودند، اجرا و دادههای کمی پژوهش گردآوری شد. در مرحله کمی پژوهش جهتاعتباریابیمدلشایستگی های رؤسای دانشگاه ها از تحلیل مسیر استفاده گردید. نتایج تحلیل ها نشان داد که مدل برازش مناسب داشته و از اعتبار مناسب و پذیرفتنی برخوردار است. همچنین ضرایب استاندارد شده بر روی هرکدام از تمهای اصلی معنادار است و دو تم اصلی ویژگیهای فردی و دانش نظری، قدرت پیشبینی توانایی مهارتهای عملی را در سطح معناداری دارند. بنابراین میتوان گفت که مدل ارائه شده در بخش کیفی تحقیق بعد از حذف دو مقوله مهارت حل مسئله در تم اصلی مهارت عملی و جذابیت در تم اصلی ویژگیهای فردی مورد تأیید قرار گرفت.
This research is aimed to design and validate a competency model for the Kabul public universities' presidents using the content analysis of the exploratory mixed method. In the qualitative section of this research, 10 people of who were experts in the field of competence selected through targeted sampling and semi-structured interviews were done. Then, in two stages of analyzing qualitative data using open and axial coding, competencies were classified into three main categories of individual characteristics, theoretical knowledge and practical skills. Then, based on the findings of the qualitative stage analysis, a research questionnaire was designed and implemented in the statistical sample of 304 faculty members of Kabul public universities who were selected by stratified random sampling method using Morgan table. Therefore, the quantitative data were collected. In the quantitative phase, the path analysis was used to validate the competencies of university presidents. The results indicate that the model has a suitable fitting and acceptable validity. Also, standardized coefficients are meaningful on each of the main themes.Besides, the two main themes, including individual characteristics and theoretical knowledge, have the power to predict the ability of practical skills at a meaningful level. Therefore, the proposed model in the qualitative section was confirmed after the elimination of two factors which were the problem-solving skills in the practical skills theme and charm in the individual characteristics theme.
Machine summary:
(association of state colleges and universities, 2016 مبانی تجربی مدیریت دانشگاه ها نیز مجموعه ای از عوامل را به عنوان شایستگیهای مورد نیاز رؤسای دانشگاه ها نشان داده اند، از جمله : لبادی در پژوهش خویش با عنوان بررسی صلاحیت های مدیران آموزش عالی با عنایت به شاخص های بین المللی ، مهم ترین شایستگی های مورد نیاز مدیران آموزش عالی را به شرح زیر نام برده است : شایستگی های شخصیتی، شایستگی های مدیریت در آموزش عالی، شایستگی های آموزشی- پژوهشی، شایستگی اقتصاد دانش ، شایستگی ارتباطی، شایستگی های فناوری اطلاعاتی و ارتباطی، شایستگی های مشاوره ، شایستگی های مدیریت خدمات دانشگاهی، شایستگی های سیاسی، شایستگی های برنامه ریزی و سیاست گذاری ، شایستگی های بازاریابی و کارآفرینی ( ,Lebadi ٢٠٠٢).
برای بررسی و تأیید نشانگرها از دیدگاه اعضاء هیات علمی دانشگاه های دولتی کابل از روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده گردید که نتایج آن در جدول ٣ ارائه شده است (رجوع شود به تصویر صفحه) جدول ٣ به بررسی مدل تأییدی مقیاس طراحیشده بر اساس بخش کیفی تحقیق پرداخته است .
بر اساس نتایج پژوهش ، از دیگر مؤلفه های مؤثر در میزان مهارت عملی و کاربردی برای رؤسای دانشگاه ها داشتن ویژگی های فردی است ؛ لذا پیشنهاد می شود که در انتخاب رؤسای دانشگاه ها این مقوله مورد توجه قرار گیرد.
Presentation of professional competency model of managers of educational departments of Tehran University.
Journal of Research and Planning in Higher Education, Vol. 14, No. 2, pp 8-12 (in Persian).