Abstract:
پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین یادگیری سازمانی با تعهد سازمانی در بین کارکنان دانشگاه کردستان پرداخته است. روش-جامعهی آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان شاغل دردانشگاه(205نفر) بوده که با استفاده از فرمول کوکران نمونهای143 نفری به صورت تصادفی ساده جهت مشارکت در پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها دو پرسشنامه یادگیری سازمانی واتکینز و ماریک(1996) و پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مایر(1997) بود. روایی پرسشنامهها با توجه به نظر متخصصان امر مورد تایید قرار گرفته و پایایی نیز به کمک ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 89% و 91% به دست آمده. جهت تحلیل داده ها ازنرم افزاری آماریSPSSو LISREL بهره گرفته شد. در بخش آمار توصیفی از شاخصه آماری میانگین، انحراف استاندارد و در بخش آمار استنباطی از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، آزمون tتک نمونه ای ومدل معادلات ساختاری، استفاده شده. نتایج پژوهش نشان داد هر دو بعد اصلی یادگیری سازمانی و تعهد سازمانی در میان پاسخ گویان دارای وضعیت مطلوب و رضایت کننده ای است همچنین بین یادگیری سازمانی و تعهد سازمانی ارتباط مستقیم و معنی داری (56/0r=) وجود دارد. یافتهها همچنین حاکی از آن بود که بیشترین واریانس تعهد سازمانی مربوط به بعد مدل ذهنی که از ابعاد یادگیری سازمانی است تعلق داشت
The present study investigates the relationship between organizational learning and organizational commitment among employees of Kurdistan University. Method-population of the study consisted of all employed employees (205 people). Using Cochran's formula, 143 individuals were randomly selected to participate in the study. The data collection tools were two organizational learning questionnaires: Watkins & Marick (1996) and Allen & Meyer (1997) organizational commitment questionnaire. Validity of the questionnaires was confirmed according to the experts' opinion. Reliability was also obtained by using the Cronbach's alpha coefficient 89% and 91% respectively. Data were analyzed using SPSS and LISREL statistical software.In the descriptive statistics section, the mean of standard deviations and inferential statistics were used by Pearson correlation coefficient, one-sample t-test and structural equation model. The results of this study showed that both main dimensions of organizational learning and organizational commitment among respondents are satisfactory and satisfactory. Also, there is a direct and significant relationship between organizational learning and organizational commitment (r = 0.56). The findings also showed that the highest variance of organizational commitment related to the dimension of the mental model, which is an aspect of organizational learning.
Machine summary:
نتایج پژوهش او نشان داد که بین این دو مفهوم در این سازمان رابطه ی مستقیم و معنیداری وجود دارد؛به نحویکه هرچه یادگیری سازمانی افراد بالاتر باشد میزان تعهد سازمانی آن ها نیز افزایش مییابد و درنهایت رابطه میان مؤلفه های زیرمجموعه هر دو متغیر اصلی پژوهش به صورت معنیداری مشاهده شد.
یافته ها وضعیت مؤلفه های تعهد سازمانی در بین کارکنان دانشگاه برای سه مؤلفه ی اصلی پژوهش با توجه به میانگین در نظر گرفته شده ، در جهت مقایسه و تحلیل وضعیت این مؤلفه ها نتایج پژوهش همان طور که در جدول مشاهده میشود به قرار زیر است : مؤلفه ی عاطفی: در مؤلفه عاطفی میانگین محاسبه شده ٣/٦٩بیشتر از میانگین نظری در نظر گرفته شده یعنی ٣ است تا با توجه به مثبت بودن هر دو حد بالا و پایین نیز بتوان با ٩٥ درصد اطمینان اظهار کرد که وضعیت پاسخگویان در این مؤلفه در سطح مطلوبی قرار دارد.
مؤلفه ی هنجاری: در مؤلفه دوم یعنی بعد هنجاری تعهد سازمانی همان طور که مشاهده میشود میانگین به دست آمده ٣,٥٨ بیشتر از میانه نظری در نظر گرفته شده یعنی ٣ میباشد به - علاوه با توجه مثبت بودن حد پایین و مثبت بودن حد بالا نیز میتوان گفت که بعد مستمر افراد پاسخگو در سطح نسبتا مطلوبی است .
وجود وضعیت مطلوب برای تمامی مؤلفه های تعهد سازمانی در دانشگاه بدین مفهوم است که کارکنان این سازمان با توجه به شرایط موجود تعهد سازمانی مطلوبی را گزارش کرده اند.
این تأیید رابطه موافق با نتایج پژوهش های (٢٠١٤ ,Safavi &Tahmasebi ) ،Bagheri, &Salehi ) (٢٠١٥ ,Choghazali &Kamangari, Ayyubi ) (٢٠١٧، ,Alagheband) (٢٠١٠ ,Abbaspour& Hazratryri ،(٢٠١٥ ,Tabe &Rivaz, Nikkar, Rivaz ) و (٢٠١٣ ,Karimi &Nemati ,Amin bidakhti.