Abstract:
هدف تحقیق تعریف فرهنگ ورزش و مولفه های آن بود. روش تحقیق از نظر استراتژی کیفی، ازنظر مسیر اجرا دلفی بود. جامعه تحقیق شامل متخصصان مدیریت ورزشی، مجریان و مدیران بخشهای فرهنگی ورزشی، مدیران سازمان های ورزشی، متخصصان جامعه شناسی آشنا با حوزه ورزش، مربیان باسابقه، پیشکسوتان، افراد آشنا با فعالیتهای فرهنگی در ورزش (111N=) در مرحله اول دلفی بودند که در چهار مرحله دلفی تعداد آنها کاهش یافت.. در این تحقیق از نمونه گیری استفاده نشد و تمام افراد جامعه به طور کل شمار در نحقیق مورد توجه قرار گرفتند.یافته های تحقیق منجر به ارائه تعریف فرهنگ ورزش و مولفه های آن بر اساس مدل شاین به این قرار گردید: فرهنگ ورزش یعنی مجموعه باورها و مفروضات انسانی مورد انتظار جامعه در ورزش و رفتار بر اساس ارزش ها و هنجارهای مطلوب جامعه شامل رفتار محترمانه با رعایت اخلاق و تکریم فرهنگ سایر ملل و اقوام و ایجاد عادت به ورزش از طریق مدیریت منابع برای خلق شرایط و امکانات ورزش کردن و نمایش نمودهای ملموس زیبایی شناختی و هنرمندانه به عنوان مصنوعات ورزش در جامعه. یافته فوق با چارچوب مدلها و نظریات فرهنگی معروف جهان از ابعاد مختلف همخوانی دارد و علاوه بر آن بر ارزشهای اسلامی-ایرانی نیز توجه داشته و همچنین عامل مدیریت نیز به عنوان رکن مهمی در تعریف لحاظ شده است.
The purpose of this research was to define sports culture and its components in Iran.The technique chosen to create this definition was qualitative, using the Delphi method. The research population included sport management experts and sociologists, athletes, sport managers, coaches, people who were familiar with the cultural atmosphere in sports, and active Protagonists in sports(N=111) who participated in the four rounds of the Delphi method selected and used in this research, with considerable decrease in numbers with each round.The results led to this definition for sports culture: “sports culture means a combination of expecting beliefs and assumptions in sports; behaving in ways in accord with favored social values and norms, including respectful behaviors, observing ethics, and the glorification of other nations’ cultures; creating sport participation habits through managing resources in order to make circumstances and equipment for sport activities more readily available to those who wish to participate in sports; and presenting the artistic and aesthetic aspects of sports as tangible cultural artifacts in society”.This definition was similar to famous cultural models and frames, with some exceptions in terms of emphasizing Islamic/Iranian values and the addition of concerns for resource management as an important component in the definition.