Abstract:
علیت یکی از مسائل مهم فلسفی است که تحلیلهای هیوم آن را با چالشها و معضلات زیادی روبرو ساخته و تئورسینهای بسیاری را به نظریهپردازی در این خصوص واداشته است. از جملۀ این نظریهپردازان میتوان به تلاشهای دو فیلسوف تحلیلی، یعنی لوئیس و جی. ال. مکی در این خصوص اشاره کرد که هر دوی آنها اساس و بنیاد نظریۀ خود را بر پایۀ نقد و اصلاح نظریۀ هیوم بنا نمودهاند. نویسنده در این مقاله با یک بررسی تطبیقی، به تبیین منطقی رویکردهای مزبور میپردازد و "ابهام در مدلول علت" را به عنوان یکی از مهمترین عوامل نارسایی و نقصان در رویکردهای مزبور معرفی میکند. از نگاه او، اگر چه به گفتۀ لوئیس رویکرد هیوم تنها متضمن علتهای کافی است و به همین سبب جامع نیست. رویکرد خود لوئیس نیز تنها متضمن علتهای لازم است. بنابراین در مظان همین اتهام قرار خواهد داشت. سرانجام نویسنده با تبیین دیدگاه پیچیدۀ جی.ال. مکی، آن را به عنوان دیدگاه مطلوبتر میپذیرد و بر این نکته نیز تاکید میکند که توسل تبیینگرایان یک رویداد خاص به شرطیهای خلاف واقع در وصول به شرطهای لازم آن، در اغلب موارد اجتنابناپذیر است، لیکن در چنین مواردی ضروری است که مدلول علت کاملا مشخص گردد.
Causation is one of the most important philosophical issues criticized by Hume's analysis and caused many philosophers to find solution and explanation. Lewis and J. L. Mackie, as analytic philosopher built the foundation of their theory upon the critique and modification of Hume's theory. The aim in this paper is to deal with, the issue and the authors attempt to present a comparative study by logical explanation on these approaches and introduce the "ambiguity in causation" as one of the most important factors of failure in these approaches. Although, according to Louis, as the authors hold, Hume's approach only implies sufficient causes and so is not comprehensive, Lewis's own approach only involves the necessary reasons, and therefore it envisages a charge of the same challenge. Finally, the authors explained the complex view of J. L. Mackie and accepts it as a more favorable view and also emphasizes that It is inevitable for scholars used of counterfactual conditions to obtain the necessary conditions., But in such cases it is necessary to define the type of causes.