Abstract:
در این مقاله با پیروی از این ایده مبنایی که کلیت اجتماعی را میتوان در تصویر به عنوان امر به ظاهر پیش پا افتاده کلیت جزئی تحلیل کرد، به بررسی وضعیت دین در ایران معاصر و در قاب سینما پرداخته شده است. توجه ویژه و رویکرد اساسی در این مقاله به نگاههای انتقادی مکتب فرانکفورت درباره فرهنگ و سینماست. بدین منظور یکی از فیلمهای برگزیده دینی در سالهای اخیر، با ابتنای نظری بر آراء مکتب فرانکفورت درباره فرهنگ و رسانه و نیز استفاده از رویکرد انتقادی «تحلیل گفتمان انتقادی» به زبان، مورد تحلیل قرار گرفته است. بدینمنظور پس از مروری تحلیلی بر آراء آدورنو و بنیامین درباره صنعت فرهنگ و سینما و با توجه به اینکه در رویکرد تحلیل انتقادی گفتمان فرکلاف، تحلیل گفتمان به تنهایی قادر به تحلیل پرکتیس اجتماعی گسترده تر نیست و نیاز به نظریه اجتماعی دارد، از رویکرد فرکلاف برای تحلیل فیلم استفاده شده است. با استفاده از رویکرد فرکلاف در سه سطح پرکتیس متنی و پرکتیس گفتمانی و پرکتیس اجتماعی، به توصیف، تفسیر و تبیین متن فیلم سربهمهر پرداخته شده است. از نتایج عمده تحقیق حاکم شدن منطق کالایی بر فیلمهای دینی بطور خاص، و برداشت از دین بطور عام، در صنایع فرهنگی است.
e idea that the basis of social totality can be analyzed in the image as the seemingly trivial matter of the partial totality, this study examines the status of religion in contemporary Iran in the context of cinema. The main focus and approach in this article is on the critical views of the Frankfurt School on culture and cinema. To this end, one of the most beloved religious films of recent years has been analyzed with a view to the Frankfurt School's views on culture and the media, as well as to the critical approach of "critical discourse analysis" in language. Therefore, after an analytical overview of Adorno and Benjamin's views on the culture and cinema industry and considering that in the Critical Discourse of Critical Discourse Analysis, discourse analysis alone is not capable of analyzing wider social practice and requires social theory, Video analysis is used. Describing, interpreting, and explaining the text of the Sabr-Mehr film, the three levels of textual and discursive practice and social practice have been used by Falklaf. One of the major results of the research is the dominance of commodity logic in religious films in particular, and the perception of religion in general, in the cultural industries