Abstract:
مقدمه: روانشناسان و متخصصان علوم رفتاری همواره سعی داشتهاند با توسعه برنامههای آموزشی گوناگون، سطح سازگاری افراد را در گروههای سنی مختلف افزایش دهند. بر این اساس، مرور نتایج مطالعات در حوزه شناختی_اجتماعی، نشان میدهد که بخش قابلملاحظهای از کنشوری نامناسب نوجوانان، به نقص در خزانه مهارتی آنها مربوط میشود. بنابراین مطالعه حاضر با هدف اثربخشی آموزش مهارتهای شناختی_اجتماعی بر روابط مثبت با دیگران و سازگاری نوجوانان انجام شد.
روش کار: در این پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون_پسآزمون با گروه کنترل و همراه با پیگیری دو ماهه، از جامعه آماری 148 نفری دانشآموزان دختر پایه هشتم، 58 دانشآموز با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و سپس به صورت تصادفی در گروهها جایگزین شدند. دانشآموزان دو گروه، در مرحله پیشآزمون و پس آزمون به مقیاس روابط مثبت با دیگران و مقیاس سازگاری، پاسخ دادند. برای دانشآموزان گروه آزمایش به مدت 10 هفته و هر هفته حدود 2 ساعت، برنامه آموزش مهارتهای شناختی_اجتماعی ارائه گردید. نتایج با آزمونهای تحلیل کواریانس تک متغیری و چند متغیری و با استفاده از نرم افزار SPSS-18 تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیری برای تعیین اثر گروه بر سازگاری دانشآموزان در مرحله پسآزمون و پیگیری معنادار بود (05/0P <). همچنین، نتایج تحلیل کواریانس تک متغیری برای تعیین اثر گروه بر میزان روابط مثبت با دیگران در مرحله پسآزمون و پیگیری نیز معنادار بود (05/0P <). از طرفی یافتهها نشان دادند که اثر مداخله بر متغیرها در مرحله پیگیری ثابت بوده است.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که برنامه آموزش مهارتهای شناختی_اجتماعی از طریق بازسازی شناختی، اصلاح اسنادهای علّی و تحریفهای شناختی و همچنین پربارسازی مهارتهای رابطه بینفردی در تقویت خزانه مهارتی فراگیران به طور تجربی موثر بود.
Introduction: Psychologists and behavioral science experts have always tried to increase
the level of adjustment of individuals in different age groups by various developing
educational programs. Therefore, the review of the results of studies in the field
of social cognition illustrates that a significant part of the cognitive social maltreatment
of adolescents is related to the deficiency of their skill treasury. Hence, the purpose of
this study was to examine the effectiveness of cognitive social skills training in positive
relationships with others and adjustment of adolescents.
Methods: In this quesi-experimental research with pretest-posttest nonequivalent-group
design with two month follow-up, a population of 148 female students of the 8th grade,
58 students were selected by convenience sampling method and then divided into two
groups. All the participants in the two groups responded to the Scale of Positive Relationships
with Others and Student Adjustment Inventory for School Students before and after
the experiment. The students of the experimental group received cognitive social skills
training for 10 weeks, (2 hours per week). Finally, the obtained results were analyzed by
univariate and multivariate covariance analysis using SPSS software.
Results: The results of the multivariate covariance analysis for determining the effect of
the group on student's adjustment was significant in the post-test and follow up (P<0.05).
As well as the results of univariate covariance analysis to determine the effect of the
group on the level of positive relationships with others in the post-test and follow up was
statistically significant (P<0.05). Also, the findings indicated that the intervention effect
on the variables in the follow up stage was invariant.
Conclusion: The results of this study indicated that the cognitive social skills training
program was experimentally effective in cognitive restructuring, cognitive impairment
and causal bias, as well as the enhancement of interpersonal skills in enhancing the skills
doi.org/10.30699/icss.21.3.105 of the students.