Abstract:
مقدمه: یادگیری توالی یک بخش ضروری در رشد زبان است و کودکانی که در اجرای تکالیف توالی حرکتی مشکل دارند از نظر مهارت زبانی نیز ضعیفتر هستند. بنابراین هدف از تحقیق حاضر بررسی اثر یک دوره تمرینات حرکتی متوالی بر رشد زبانی کودکان 4 تا 8 سال ناشنوا با کاشت حلزون بود.
روش کار: این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون _ پس آزمون و گروه کنترل بود. شرکت کنندگان در این پژوهش 22 کودک (13 پسر و 9 دختر) با محدود سنی 8-4 سال بودند که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. سپس گروه آزمایش به مدت 12 هفته تمرینات متوالی تکواندو را انجام دادند. از آزمونهای آگاهی واج شناسی و خواندن و نارساخوانی (نما) به ترتیب جهت سنجش آگاهی واج شناسی و عملکرد خواندن استفاده شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد، پس از 12 هفته تمرینات متوالی تکواندو نمرات آگاهی واج شناسی و عملکرد خواندن کودکان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل به طور معناداری بهبود یافته است (05/0P).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج این مطالعه، به نظر میرسد ارتباط قوی میان سیستمهای زبانی و حرکتی وجود داشته باشد و تمرینات متوالی تکواندو ممکن است یک روش تمرینی مفید برای کمک به رشد زبانی کودکان ناشنوا با کاشت حلزون باشد.
Introduction: Sequential learning is an inseparable part of language development. Children
who have difficulty to perform sequential motor tasks are poorer in the language
skills as well. Therefore, the present study aimed to investigate the effect of sequential
motor training on language development of children with the cochlear implant.
Methods: This study was quasi-experimental kind with pretest-posttest design, in which
22 children (9 girls and 13 boys) aged 4 to 8 years who were randomly selected and assigned
into two groups of experimental and control. The experimental group underwent
a twelve-week sequential motor training of taekwondo. Phonological awareness, reading
and dyslexia tests (NEMA) were used to collect data on phonological awareness and
reading performance, respectively. The data were analyzed using analysis of covariance.
Results: The results showed that, after the twelve weeks of taekwondo training, the
experimental group significantly outperformed the control group in phonological awareness
and reading performance.
Conclusion: According to the obtained results, there seems to be a strong relationship
between language and motor systems, and sequential motor training, in the case of taekwondo
training, which can be an effective exercise method to improve language skills
of children with the cochlear implant