Abstract:
هدف پژوهش حاضر، مدل سازی تاثیر کار احساسی بر روی قصد ترک شغل مربیان ورزشی با میانجیگری متغیر فرسودگی بود. روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی و به لحاظ هدف،کاربردی بود. در این راستا، مربیان ورزشی فعال در سطح استان آذربایجان شرقی برای این پژوهش انتخاب شدند و داده های 301 پرسشنامه جمع آوری شده به عنوان نمونه پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. به منظور جمع آوری اطلاعات مورد نیاز پژوهش از ابزار پرسشنامه استفاده شد که از پرسشنامه برادریج و لی (2002) برای مولفههای بازیگری سطحی و بازیگری عمیق استفاده شد، به-علاوه، برای مؤلفه بیان واقعی از پرسشنامه دیندورف و همکاران (2005) استفاده شد. همچنین، برای سنجش متغیر فرسودگی مربیان از پرسشنامه محقق ساخته و در جهت ارزیابی قصد ترک شغل مربیان از پرسشنامه میر و همکاران (1993)، استفاده شد. روایی پرسشنامه ها به تائید چند تن از اساتید دانشگاهی رسید (12 نفر) و پایایی آنها نیز با استفاده از ضریب آلفا کرونباخ مورد ارزشیابی قرار گرفت. در نهایت، داده های جمع آوری شده به وسیله نرم افزارهای SPSS 22.0 و Lisrel 8.50 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. نتایج به دست آمده از پژوهش نشان داد که بازیگری سطحی به صورت مثبت و مستقیم بر فرسودگی مربیان و به صورت غیرمستقیم بر قصد ترک شغل مربیان تاثیر معنی دار دارد. بازیگری عمیق نیز به صورت منفی و مستقیم بر فرسودگی و به صورت غیرمستقیم بر قصد ترک شغل مربیان تاثیرگذار بود. اما، مؤلفه بیان واقعی تاثیری به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر فرسودگی و قصد ترک شغل مربیان نداشت.
The purpose of this study was to evaluate the Role of emotional Labor Strategies on the Turnover intention of sport coaches with the mediation of the burnout. The statistical population of the study consisted of all active sports coaches in East Azarbaijan province and 301 of them were selected purposefully. The Brotheridge and Lee (2002) and Diefendorff et al (2005) questionnaires, were used to collect emotional Labor information and Researcher made questionnaire was used for coach burnout. The Meyer et al (1993) questionnaire were used to assess coaches' intention to quit. Also, the validity and reliability of the questionnaire were confirmed. The results showed that surface acting has a significant positive effect on the coaches Burnout and has indirect effect on the coach’s turnover intention. Deep acting also had a negative and direct impact on Burnout and indirect effect on the coach’s turnover intention. However, the genuine expression had no direct or indirect effect on burnout and turnover intention.