Abstract:
هدف پژوهش حاضر کاوش چرایی ورود داوطلبان به حرفۀ معلمی و بازنمایی ماهیت آن در بستر زیستجهان و از دریچۀ نگاه دانشجومعلمان است. برای دستیابی به این هدف از روش خودشرححالنویسی مشارکتی بهره گرفته شد و از نرمافزار تحلیل دادههای کیفی مکسکیودا برای تحلیل شرححالها استفاده شد. طبق نتایج، انگیزۀ داوطلبان از ورود به حرفۀ معلمی را میتوان در چهار نوع دلیل «انتخاب سبک زندگی خاص»، «امتیازات شغلی»، «ترغیب اطرافیان» و «کارکرد اجتماعی» طبقهبندی کرد. همچنین، یافتهها نشان داد ماهیت و چیستی معلمی از چهار مفهوم «عشق»، «آموزش/ تدریس»، «پرورش» و «هنر برقراری ارتباط» تشکیل شده است. این نتایج نشاندهندة آن است که شناخت ماهیت معلمی از دید داوطلبان و بازشناسی دلایل و عوامل تأثیرگذار در ورود به حرفۀ معلمی باید بیشتر مدنظر متصدیان و کارگزاران تعلیم و تربیت قرار گیرد
The goal of this study is exploring the Cause People come in to teaching and Represent what in to living world from the point of view of the Student teacher . It can draw the deeper face of this profession & it presents more accurate challenge of that. We use Collaborative Autobiography to achieve this goal & we use MAXQDA Software for analyzing biographies. based on shady result six basic Categories include: Job benefits, Internal interest, Encourage people, Religious affiliation, social acceptance, Efficiency for the community are Cause and what people for coming in to the profession, so that data showed what and why of teaching composed frame Four categories, Love, Training / teaching, education and the art of communicating. The result represent that Knowing The nature and character of the teaching for volunteers and Recognition of Causes and factors that are effective on this selection of teaching should be paid more Attention by Educational Policy makers.
Machine summary:
Sharkey بنابراين ، در طراحي برنامه هاي تربيت معلم ، بايد نقش دانش پيشين دانشجويان در نظـر گرفتـه شود؛ زيرا فرايند معلمي ، کنشي آغشته به باورهاي معرفتي −فلسفي است و اين باورها و فلسفه ها نيز انعکاسي از تجارب پيشين زندگي است ؛ ازايـن رو بن مايـۀ وجـودي معلمـان آينـده ، نـه برآمـده از برنامه هاي درسي تربيت معلم ، که منتج از بينش و نگرشـي اسـت کـه از دوران زنـدگي و تحصـيل شکل گرفته است (سانگ ،١ ٢٠٠۴).
تأمل بر زندگي شخصي و حرفه اي گذشته : دانشجويان پيشـينۀ حرفـه اي و شخصـي خـود را کاوش ميکنند و به اين مي انديشند که چگونه پيشينۀ زيسته ، بر وضعيت جاري آنها تأثيرگـذار بـوده است ؛ ازاين رو آنها به دوران کودکي و مقاطع تحصيلي پيشين خود بازميگردند و با سير در گذشته ، بر پرسش هايي از اين نوع تأمل ميکنند: اينکه در دوران کودکي حرفۀ معلمي براي آنهـا چـه معنـا و مفهومي داشته است ؟ آيا عواملي در بستر زندگي شان وجود داشته اسـت کـه دليـل انتخـاب شـغل معلمي شده باشد؟ بنابراين ، افراد، برخي از تجارب زندگي خـويش را به صـورت گزينشـي تـدوين ميکنند و با هم گروهي هاي خويش به اشتراک ميگذارند؛ ٣.
همچنين بـه اقتضاي روش پژوهش ، ازآنجاکه ديـدگاه هاي مشـارکت کننده ها بايـد در امتـداد تـرم تحصـيلي ، از نزديک و طي جلسات گروهـي و مشـارکتي مـورد کشـف و بازنمـايي قـرار ميگرفـت ، گروهـي از دانشجويان انتخاب شدند که در حال گذراندن واحد درسي کارورزي چهار بودند و امکان تشـکيل جلسات گروهي و هفتگي در پرديس دانشگاه براي آنها مقدور بود؛ ازاين رو روايت پژوهـان تشـريح تجربيات افراد براساس زمينه و بافت را در نظر دارند (کـرس ول ، ٢٠١٢) و بـراي دسـتيابي بـه ايـن هدف نيز تعداد معدودي نمونه انتخاب مي شود و به جاي اينکـه وسـعت اطلاعـات مـدنظر باشـد، عمق اطلاعات مورد تأکيد است .