Abstract:
پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه عزتنفس با اضطراب اجتماعی در کودکان دارای اختلال اوتیسم شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1398-1397 انجام شد. در پژوهش حاضر از طرح توصیفی-تحلیلی استفاده شد. جامعه آماری آن را تمامی کودکان دارای اختلال اوتیسم که در سال تحصیلی 1398-1397 در مراکز استثنایی شهر کرمانشاه پرونده داشتند تشکیل میدادند. حجم نمونه 50 نفر از کودکان مبتلا به اوتیسم در شهر کرمانشاه از طریق نمونهگیری مبتنی بر هدف و بهصورت تصادفی در دسترس انتخاب شدند. جهت بررسی میزان عزتنفس این کودکان از آزمون عزتنفس کوپر اسمیت و پرسشنامه اضطراب اجتماعی لیبویتس (LSAS-SR) استفاده شد. با توجه به تحلیل آماری مشخص گردید که بین اضطراب اجتماعی با عزتنفس و مقیاسهای آن رابطه معناداری وجود دارد و تمامی مقیاسها در سطح 0/05≥P معنادار هستند. با توجه به اینکه عزتنفس این کودکان پایینتر از نرمال و میزان اضطراب اجتماعی در این کودکان بالاتر از نرمال بود، بنابراین با آموزش ارتقای عزتنفس و بهبود اضطراب اجتماعی به این کودکان میتوان این ظرفیتها را در آنان ارتقا بخشید.
The purpose of this study was to investigate the relationship between self-esteem and social anxiety in children with autism disorder in Kermanshah in the academic year 1398-1989. In this study a descriptive-analytical design was used. The statistical population consisted of all children with autism disorder who were enrolled in special centers in Kermanshah during the academic year 1398-1989. Sample size of 50 children with autism in Kermanshah city was selected through purposive sampling and randomly available. The self-esteem of the children was assessed by the Cooper Smith self-esteem test and the Libya Social Anxiety Inventory (LSAS-SR). Statistical analysis showed that there was a significant relationship between social anxiety with self-esteem and its scales and all scales were significant at P≥0.05. Since self-esteem of these children was lower than normal and social anxiety level in these children was higher than normal, so training these children to improve their self-esteem and improve their social anxiety can enhance these capacities.
Self|esteem, Social anxiety, Autistic children
Machine summary:
رابطه عزتنفس با اضطراب اجتماعي در کودکان داراي اختلال اوتيسم رضوان طالبي1، آرزو حاجي عزيزي2، مريم دبيريان3، مهشيد نعمتي4، پريسا حيدري شرف5، آزاده مهدوي 6* كارشناسي ارشد روانشناسی باليني، واحد علوم و تحقيقات تهران (هرمزگان)، ایران.
(نویسنده مسئول) مجله پیشرفتهای نوین در علوم رفتاری، دوره چهارم، شماره چهلویک، اسفندماه 1398، صفحات 30-20 چکیده پژوهش حاضر باهدف بررسي رابطه عزتنفس با اضطراب اجتماعي در کودکان داراي اختلال اوتيسم شهر كرمانشاه در سال تحصيلي 1398-1397 انجام شد.
بنابراين ازآنجاکه افراد اوتيستيك در زمينه مهارتهای اجتماعي داراي مشكلاتي هستند و نيز با توجه به آنكه ارتقاي عزتنفس و كاهش اضطراب اجتماعي در تمام اقشار جامعه و بهویژه كودكان دچار اوتيسم، باعث پيشرفت و سلامت روان میشود، ضرورت انجام اين پژوهش احساس میشود.
با توجه به مطالب فوق، هدف از انجام پژوهش حاضر بررسي رابطه عزتنفس با اضطراب اجتماعي در كودكان داراي اختلال اوتيسم شهر كرمانشاه میباشد.
در اين پژوهش مشخص شد كه ميزان عزتنفس در كودكان اوتيسم پایینتر از حد طبيعي و سطح اضطراب اجتماعي بالاتر از نرمال میباشد.
بر اساس نتايج حاصل از پژوهش حاضر میتوان نتیجهگیری نمود كه بررسي ميزان اختلالات اضطرابي در كودكان مبتلا به اختلال اوتيسم كه داراي مشكلات سازگاري اجتماعي هستند، بهمنظور شناخت بهتر ویژگیهای روان- عصبشناختی اين افراد و نيز براي طراحي روشهای درماني كارآمد و مبتني بر نياز آنها جهت ارتقاي عزتنفس در آنها ضروري به نظر میرسد.
Associations between child behavior problems, family management, and depressive symptoms for mothers of children with autism spectrum disorder.
Self-esteem, social support, and life satisfaction inChinese parents of children with autism spectrum disorder.