Abstract:
مقالۀ حاضر میکوشد تا با تکیه بر نظریۀ گفتمان لاکلو و موفه به مطالعۀ یکی از سوژههای پرمناقشۀ گفتمانی، یعنی «هویت زنان» در خردهگفتمانهای انقلاب اسلامی یعنی سازندگی، اصلاحات، اصولگرایی رادیکال و اعتدال بپردازد. بدین منظور به تحلیل گفتمان سخنرانیهای «برگزیدگان سیاسیِ» هر یک از گفتمانها پرداخته شده است. تحلیل گفتمان جایگاه زنان در خردهگفتمانهای درون ابرگفتمان انقلاب اسلامی نشان میدهد که خردهگفتمان سازندگی بر حضور زنان در اجتماع با نشانگان آموزش و اشتغال تأکید دارد. در مقابل، خردهگفتمان اصلاحات بر مشارکت زنان در عرصههای مختلف اجتماعی که همارز با توانمندسازی و اشتغال تلقی شده است، با نشانگان «تغییر نگرش به زنان»، «فرصتهای برابر»، «عدم توجه به جنسیت»، «دانش و آگاهی»، «تحکیم خانواده» و «حجاب (با تساهل)» تأکید میکند. در تخاصم با گفتمان اصلاحات، خردهگفتمان اصولگرای رادیکال ضمن ساختشکنی از دال مرکزی آن که همانا مشارکت است، بر تقویت خانواده و نقش همسری و مادری زنان تأکید میکند. نظام معنایی پایگاه زنان در این خردهگفتمان را نشانگان مادری، مکمل مرد، تربیتکننده، مروج مهرورزی، حجاب و عفاف و اشتغال خانوادگی سامان میدهند. خردهگفتمان اعتدال در تخاصم با گفتمان اصولگرای رادیکال و بر خلاف آن زنان را بهمثابه سوژههای مستقل در نظر گرفته، با تأکید بر برابری زنان و مردان، دال مرکزی خود را برابری زن و مرد نشانهگذاری میکند و نشانگان اشتغال زنان، فرصتهای برابر، رفع موانع حقوقی، خانوادهگرایی، عدم توجه به جنسیت و رفاه و بیمه زنان در پیوند با دال کانونی برابری زن و مرد مفصلبندی میشوند.
The research aims to investigate the women's identity as one of the most controversial subjects in the Islamic Revolutionary sub-discourse such as construction, reform, radical principalism and moderation on the basis of Laclau and Mouffe's discourse theory. To this end, the speeches of each above-mentioned sub-discourse were analyzed of the political elites. The findings show that the central slab of the three superscripts of tradition, modernity and traditional discourse moderated intrinsic inequality between men and women, social activity of women as Westernization and Muslim women in proximity proportions. There are some features of the previous two discourses that formulate the meaning of the discourse with different signatures. Also, the analysis of the discourse of women's position in the subtleties of the traditionalized superfundament suggests that constructive discourse emphasizes the presence of women in the community with education and employment syndrome. In contrast to the cross-talk of reform, women's participation in various social fields, which is considered to be equal to empowerment and employment, is associated with the concept of changing attitudes toward women, equal opportunities, lack of attention to gender, knowledge and awareness, family consolidation and veil (with tolerance). In conflict with the reformist discourse, the radical principled rhetoric emphasizes the strengthening of the family and the role of feminine and female motherhood, while building a central part of it, which is a partnership. The semantic system of the women's base in this subtitle arranges the maternal syndrome, complementary man, educator, promoter of love, veil and chastity and family labor. Dialogue of moderation in conflict with radical discourse, and in contrast, considers women as independent subjects, with an emphasis on the equality of women and men, highlights the central paradigm of equality between men and women, and the women's employment syndrome, equal opportunities, elimination of legal barriers, family planning, lack of gender and welfare, and women's insurance are linked to the gender parenting of Men and Women.