Abstract:
هدف: پژوهش حاضر باهدف ساخت و بررسی روایی و پایایی پرسشنامه پلیس متخصص بر اساس الگوی شایستگیهای پلیس دانشگاه علوم انتظامی امین انجام شده است. روش: روش پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات پیمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه فارغالتحصیلان مصوب دوره 22 پنج رسته (راهور، انتظامی، مرزبانی، آگاهی و اطلاعات) در سال 1394 تشکیل دادند. در این تحقیق تعداد 181 نفر (تعداد 56 نفر در هر 5 رسته) از بین 400 نفر فارغالتحصیل مصوب دوره 22 بهطور تصادفی از استانهای بوشهر، کردستان، کرمانشاه و البرز، بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه پلیس تخصصی ابراهیمی قوام (1394) بود که ازنظر روایی محتوایی و مقولههای استخراجشده بر مبنای الگوی شایستگی، به تایید اساتید دانشکدههای آگاهی - اطلاعات، مرزبانی، راهور و انتظامی و عملیاتی قرارگرفته بود. در تحلیل دادهها از روش تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از نرمافزار spss23 استفاده شدهاست. یافتهها: یافتههای بهدستآمده نشان داد که از مجموعه گویههای پرسشنامه مذکور، عامل شایستگیهای فنی – تخصصی 97/32 درصد واریانس و عامل شایستگیهای عملیاتی 21/28 درصد و درنهایت عامل شایستگیهای حرفهای 26/21 درصد واریانس کل ابزار را توجیه میکند. همچنین، ضرایب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه پلیس متخصص در رسته راهور 85/0، رسته انتظامی 91/0، رسته مرزبانی 88/0، رسته آگاهی 87/0 و رسته اطلاعات 90/0 به دست آمد که نشان از همسانی درونی بالایی این ابزار است. نتیجهگیری: درمجموع، میتوان گفت که ضرایب روایی و پایایی به دست آمده از پژوهش رضایتبخش بود و میتوان از آن در ارزیابی شایستگیهای رستههای مختلف دانشگاه علوم انتظامی استفاده نمود.
Machine summary:
Abu-Dari نتـایج مطالعـات ، شایستگی های موردنیـاز کارکنـان را شـامل : ارتباطـات اثـربخش (جـونیفر، وفالـد و وان ١، ٢٠١٦؛ کیونگـو٢، ٢٠١٦؛ سـینگ ٣، ٢٠١٣؛ نقـل از دامغانیـان و همکاران ، ١٣٩٧: ١٤٨)، یادگیری مستمر و توجه به ارائه خدمت به مشتری، تنوع چنـد فرهنگی (هیلز٤، ٢٠٠٩)، مدیریت اثربخش منابع (رحیم نیا و هوشیار، ١٣٩١)، انعطـاف - پذیری، آینـده نگـری؛ ادراک میـان فـردی (محبـی و محمـدیان شـمیم ، ١٣٩٦: ١٤٧)، حرفـه ای گرایـی (جیانـگ و الکسـیاکیس ، ٢٠١٧؛ علـی دادی تلخسـتانی، محمـودزاده ، موسی خانی و الـوانی، ١٣٩٧: ٢٩)، کـار تیمـی و رهبـری (جوکـار و همکـاران ، ١٣٩٧: ٤٢)، پذیرش و به کارگیری فناوری (حسینیان و اطمـانی، ١٣٩٣)، مـیداننـد.
ازاین رو، در این پژوهش پس از اجماع نظر اساتید و صاحب نظران در حوزه پلیس های تخصصی هر رسته ، پرسشنامه ای در خصوص شایستگی های هـر حوزه برای ارزیـابی شایستگی های فـردی بـا مـدیریتی ازنظـر پلـیس هـای تخصـص تدوین شده و به بررسی روایی و پایایی آن ها پرداخته شده است .
جدول ٥- ضرایب پایایی آلفای کرونباخ پرسشنامه پلیس متخصص رسته آگاهی (رجوع شود به تصویر صفحه) همان طور که نتایج حاصل از ضریب آزمون F ، جدول ٥ نشان می دهد، ضریب آلفـای (٨٧/٧) ازلحاظ آماری معنادار است (٠٠١>P).
ازایـن رو، در پـژوهش حاضـر بـه طراحـی پرسشـنامه پلـیس متخصـص بـر اسـاس الگـوی شایستگی های فارغ التحصیلان دانشگاه علوم انتظامی پرداختـه و روایـی و پایـایی آن نیـز بررسـی شـده است .
com/science/article/abs/pii/S1755599X13 000645 Aslan, M.
com/science/article/abs/pii/S24054526173 01131 Jiang, L.
com/science/ article/abs/pii/S1473837616300387 Liikamaa, K.
com/science/article/pii/S235197891 5003066 Mansfield, R.
com/science/article/abs/ pii/S0278431917306990 Singh, P.
com/science/article/pii/S0264410X19301 239 Uspanov, Z.