Abstract:
اهداف: سواد سلامت نقش محوری در تعیین نابرابریهای سلامتی در جامعه دارد. با توجه به نقش مهم دانشجویان در تدوین و اجرای سیاستها و برنامههای آینده کشور، این مطالعه با هدف تعیین سطح سواد سلامت دانشجویان و شناسایی عوامل موثر بر آن انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی به صورت مقطعی انجام شد. جامعه آماری، 380 نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه اصفهان در نیمسال دوم سال تحصیلی 98-1397 بودند که به روش نمونهگیری طبقهبندی و در دسترس وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه سنجش سواد سلامت بزرگسالان ایرانی (HELIA) بود. دادههای جمعآوریشده، با استفاده از نرمافزار SPSS 23 و آمارهای توصیفی و آزمون رگرسیون لجستیک تحلیل شد.
یافتهها: میانگین نمره سواد سلامت 16.96±77.96 از 100 بود. 2.4% دانشجویان سواد سلامت ناکافی، 23.3% سواد سلامت نهچندان کافی، 46.4% سواد سلامت کافی و 18.9% سواد سلامت عالی داشتند. سواد سلامت با متغیرهای مقطع تحصیلی و دانشکده محل تحصیل دانشجویان ارتباط معنیدار داشت (P
نتیجهگیری: سواد سلامت دانشجویان شرکتکننده در مطالعه در سطح مطلوبی قرار دارد. همچنین سواد سلامت با متغیرهای مقطع تحصیلی و دانشکده محل تحصیل دانشجویان ارتباط دارد و دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی و دانشجویان رشتههای علوم پایه از سواد سلامت بالاتری برخوردار هستند.
Aims: Health literacy plays a central role in determining health inequalities in society. Considering the important role of university students in the formulation and implementation of future policies and plans of the country, this study aimed to determine the level of health literacy of university students and identify the factors affecting it.
Materials & Methods: This was a cross-sectional descriptive-analytic study. The study population included 380 university students who were studying at Isfahan University in the second semester of the academic year 2018-2019. They were entered into the study by stratified and available sampling method. The data gathering tool was the health literacy for Iranian adult’s questionnaire (HELIA). Collected data were analyzed using SPSS 23 software and descriptive statistics and logistic regression.
Findings: The mean score of health literacy was 77.96±16.96 of 100. 2.4% of students had inadequate health literacy, 32.3% had not so adequate health literacy, 46.4% had adequate health literacy and 18.9% had excellent health literacy. Health literacy was significantly associated with the variables of the educational level and the faculty of studying the students (p
Conclusion: The health literacy of the students participating in the study is at a desirable level. Also, health literacy is associated with the variables of the educational level and the faculty of studying the students and graduate students and Basic science students have higher levels of health literacy.