Abstract:
هدف اصلی این تحقیق بررسی و شناسایی نگرش حاکم بر آموزش حسابداری در دانشگاههای آزاد اسلامی، پیام نور و جامع علمی کاربردی 5 استان کشور میباشد. برای تحقق بخشیدن به اهداف تحقیق چهار فرضیه و یک سوال مطرح و اطلاعات لازم با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته در 3 محور با پایایی 95 درصد جمع آوری و با استفاده از آزمونهای آماری t تک متغیره، آنالیز واریانس یک طرفه و میانگین رتبهای فریدمن در سطح معنی داری 95 درصد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان میدهد که رویکرد حاکم برآموزش حسابداری در دانشگاههای مورد بررسی، رویکرد سنتی بوده و آموزش حسابداری در این دانشگاهها با دیدگاه اخلاقی و پژوهشی صورت نمیگیرد. همچنین بین رویکرد حاکم بر آموزش حسابداری در دانشگاههای مختلف، تفاوت معناداری مشاهده نشد. و مشخص شد که معیارهای آموزش اخلاقی و نوین در حسابداری در دانشگاههای مورد بررسی در پائینترین سطح در حال ارائه میباشد.
The dominant point of accounting profession in comparison with the others is the accountability to the public. The continuity of the accounting depends on the society confidence in the rendered services. Therefore, those individuals working in this major should possess high quality ethical measures in addition to the professional proficiencies. In doing so, it seems necessary to consider moral points besides the technical skills by the professors. The main objective of this study is investigating and identifying the vision of accounting training in Islamic Azad University, PNU and Elmi-Karbodi universities of five provinces of Iran. The present paper aims to achieve the goals of four hypotheses and one question considered in the study. The information is analyzed by the self constructed questionnaire in three orientations with 95 percent of reliability. The applied tests are single variable, ANOVA and Fridman tests. The findings reveal that the accounting training trends of these universities has been the traditional one and the accounting is not taught in a moral and research manner. Additionally, there is no significant difference between the accounting training approaches of different universities. It was also found that the measures of ethical and new accounting training of these universities are at the lowest level.