Abstract:
دوران کودکی از نقشی حساس و تعیین کننده در زندگی انسان برخوردار است که در این میان نقش فعالیت های هنری و نقاشی در خلاقیت کودکان به ویژه در سال های دوران دبستان حائز اهمیت است. هنر یک ابزار است که به وسیله آن رشد و شکوفایی خلق میشود و به واسطه خلق این رشد و شکوفایی، کودک میتواند احساس بالندهگی را تجربه کند. احساسات بالنده در واقع وجه ایی از خود شکوفایی در انسان است که از طریق هنر و کسب تجربه و مهارت در آن به دست می آید؛ در واقع هر انسانی به واسطه هنر میتواند دستآوردی از دنیایی خارج از دنیای مادی داشته باشد. بررسی های گوناگونی که تاکنون در زمینه نقاشی کودکان صورت گرفته نشان داده است که نقاشی کودکان چیزی بی محتوا یا فاقد ارزش نیست. بلکه اینگونه فعالیت ها دارای ارزش محتوایی بوده و از جنبه های گوناگون هنری، بالینی، و پرورشی قابل بررسی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر حضور معلمین متخصص در رشته هنر بر پرورش خلاقیت کودکان است. فرض بر این بود که تخصص معلمان هنر بر میزان پیشرفت و تکامل شخصیتی کودکان بسیار تاثیر گذار است. جامعه آماری پژوهش حاضر، دانش آموزان مقطع ابتدایی است. تعداد نمونه آماری 30 نفر است که به روش تصادفی ساده در یک گروه 15 نفری به عنوان گروه های آزمایشی(دانشاموزان برخوردار از وجود معلم متخصص در رشته هنر) و یک گروه 15 نفری به عنوان گروه گواه تقسیم شدهاند. دادههای این پژوهش از طریق پرسشنامه جمع آوری گردید. نتایج این پژوهش نشان داد که دانش آموزانی که از معلم متخصص در زمینه هنر برخوردار بودند از دانش آموزانی که در مدارس خود از وجود معلم هنر بی بهره بودند درصد خلاقیت بالاتری دارند.
Machine summary:
تاثیر معلم هنر در پرورش خلاقیت لیلا شریفی 1 ، منا حجتی 2 1 عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور رفسنجان 2 کارشناس ارشد تصویرسازی چکیده دوران کودکی از نقشی حساس و تعیین کننده در زندگی انسان برخوردار است که در این میان نقش فعالیت های هنری و نقاشی در خلاقیت کودکان به ویژه در سال های دوران دبستان حائز اهمیت است.
5-يافته ها 5-1- فرضيه اصلي بين حضور معلم هنر متخصص در مدارس و میزان خلاقیت دانش اموزان رابطه وجود دارد.
برای بررسی میزان رابطه بین حضور معلم هنر متخصص و ميزان خلاقیت دانش اموزان از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد (متغیرها کمی).
بين حضور معلم هنر متخصص در مدارس و میزان انعطاف دانش آموزان رابطه وجود دارد.
برای بررسی میزان رابطه بین حضور معلم هنر متخصص و انعطاف دانش آموزان از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد (متغیرها کمی).
برای بررسی میزان رابطه بین حضور معلم هنر متخصص و ابتکار دانش اموزان از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد (متغیرها کمی).
3. بين حضور معلم هنر متخصص در مدارس و میزان خود اتکایی دانش آموزان رابطه وجود دارد.
برای بررسی میزان رابطه بین حضور معلم هنر متخصص در مدارس و میزان ابتکار دانش اموزان از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد (متغیرها کمی).
جدول 4- ضریب همبستگی پيرسن بین حضور معلم هنر متخصص و ميزان خود اتکایی دانش آموزان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} *در سطح 05/0 معنیدار، **در سطح 01/0 معنیدار 6- بحث و بررسی اندیشمندان مختلف عقیده دارند هنر نقش معجزه آفرینی در پرورش خلاقیت کودکان دارد.