Abstract:
دیدگاه مالی رفتاری نشان از تأثیر رفتار احساسی سرمایهگذران بر تعیین قیمت سهام دارد. انتظار میرود مدیران با آگاهی از تأثیرگذاری مالی رفتاری بر قیمت سهام در تصمیم خود برای مدیریت سود دقت عمل بیشتری داشته باشند. در این پژوهش با نمونهای متشکل از 475 مشاهده (شرکت_سال) در دورۀ زمانی 5 سالۀ (1390 تا 1394) به بررسی رابطۀ بین رفتار احساسی سرمایهگذاران و مدیریت سود حسابداری پرداخته شد. در این راستا برای اندازهگیری رفتار احساسی سرمایهگذاران و مدیریت سود حسابداری به ترتیب از مدل پیشنهادی شمسالدینی (1394) و مدل کازنیک (1991) استفاده شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بین متغیرهای اثر مومنتوم و صرف ارزش از دیدگاه نسبتِ قیمت به سود هر سهم با مدیریت سود حسابداری رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد. در نتیجه میتوان گفت که نگرشهای کوتاهمدت سرمایهگذاران بر میزان دستکاری اقلام تعهدی اختیاری تأثیرگذار میباشد. همچنین یافتهها نشان داد، بین رفتار احساسی سرمایهگذران و مدیریت سود واقعی رابطۀ معناداری وجود ندارد.
Behavioral finance perspectives state that investor sentiment affects stock price. Managers being aware of behavioral finance effects on stock price are expected to be more careful in their decision for earnings management. The sample consists of 475 observation (firm- year) in the period from 2010 to 2015 and the aim is to examine the relation between investor sentiment and accounting earnings management. To measure the investor sentiment and accounting earnings management, Shamsoddini (2015) and kaznic (1991) models are used respectively. The results show a significant positive relation of the momentum effect and value premium (price/earnings) variables to accounting earnings management. As a result, investors' short-term attitudes affect the extent of accruals manipulation. However, there is no significant relation between the investor sentiment and real earnings management.
Machine summary:
پژوهش هاي پي شين به برر سي تأثير رفتار اح سا سي سرمايه گذاران بر اقدامات شرکت از قبيل مســائل مربوط به ســرمايه گذاري (گيلچريســت و همکاران ، ٢٠٠٥؛ پولک و ســاپينزا، ٢٠٠٩)، بازده ســـهام (ســـرلک و همکاران ، ١٣٩١؛ حيدرپور و همکاران ، ١٣٩٢؛ ليســـتون ، ٢٠١٦)، قيمت سهام (ستايش و شمس الديني، ١٣٩٥؛ نيکبخت و همکاران ، ١٣٩٥؛ ژو و نيو، ٢٠١٦)، پيش بيني ســـود مدير يت و افشــــائ يات (برگمن و روي چادهري، ٢٠٠٨؛ براون و همکاران ، ٢٠١٢) پرداخته اند.
با توجه به اين که مديران از انتشـــار اخبار منفي ســـود پرهيز مينمايند (براون و کايلور، ٢٠٠٥؛ گراهام و همکاران ، ٢٠٠٥) و واکنش سرمايه گذاران به اخبار منفي سود در دوره هاي افزايش رفتارهاي احسـاسـي سـرمايه گذار، شـديدتر ميباشـد (سـيبرت و يانگ ، ٢٠١٢)، اين پژوهش به بررســـي اين موضـــوع ميپردازد که آ يا انگيزة مديران براي مدير يت ســـود حسابداري، به طور استراتژيک تحت تأثير رفتار احساسي سرمايه گذاران قرار دارد يا خير؟ از آن جا که تاکنون پژوهشــي در ارتباط با اين موضــوع در شــرکت هاي پذيرفته شــدة بورس اوراق بهادار تهران صورت نپذيرفته ا ست ، پا سخ به اين سؤال ميتواند براي پژوه شگران و اســتفاده کنندگان حائز اهميت باشــد.
١. در ايران پژوهش هايي در زمينه تأثير رفتار احســاســي ســرمايه گذاران بر مســائلي از قبيل شاخص هاي بورسي مانند بازده و قيمت سهام صورت گرفته است (حيدرپور و همکاران ، ١٣٩٢؛ نيکبخت و همکاران ، ١٣٩٥؛ سـتايش و شـمس الديني، ١٣٩٥)، اما شـواهد تجربي معتبر پيرامون ت صميم گيري مديران درباره کيفيت گزار شگري مالي شرکت در واکنش به گرايش هاي احساسي سرمايه گذاران وجود ندارد.