Abstract:
هدف از این تحقیق طراحی نقشه استراتژی ورزش دانشگاه محقق اردبیلی با استفاده از الگوی ISM بود. روش تحقیق توصیفی پیمایشی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری شامل اعضای شورای راهبری ورزش دانشگاه بودند. اعضای شورای راهبری شامل رئیس و 2نفر از معاونین دانشگاه، رئیس و 2نفر از کارشناسان مدیریت تربیت بدنی، و 3نفر از اعضای هیات علمی گروه های تربیت بدنی دانشگاه بودند. استراتژی های ورزش دانشگاه در جلسات شورای راهبری مشتمل بر 9 هدف تعیین و در جدولی ماتریسی به صورت پرسشنامه تنظیم و در اختیار نمونه تحقیق قرار گرفت. برای طراحی نقشه استراتژی از روش مدلسازی ساختاری-تفسیری استفاده شد. مدل ساختاری تفسیری ، یک فرایند یادگیری تعاملی است که در آن مجموعه ای از عناصر مختلف و مرتبط با یکدیگر در یک مدل سیستماتیک جامع ساختاربندی می شوند. مدل نهایی چگونگی ارتباط بین اهداف استراتژیک را در چهار سطح نشان داد. طراحی این نقشه تسهیلگر پیاده سازی استراتژی ها جهت دستیابی به توسعه سبک زندگی سالم و فعال در دانشجویان می باشد.
The purpose of this study was to designing a strategy map of sport in Mohaghegh Ardabili University by synthesis of ISM model. Research method was Descriptive survey and applied of goal view. The population consisted of Strategic Council of university sport. Strategic Council members include president and two affaire of the University, manager and two experts of physical education management, and 3 members of the faculty of physical education.To designing a strategy map was used methods of Interpretive Structural Modeling (ISM) . sport strategies of university Was determined in Strategic Council meeting and Was set in the matrix in the form of a questionnaire, then was given to research samples. Interpretive Structural Model is a Interactive learning process where a set of different elements and structure are related to each other in a comprehensive and systematic model. The final model showed relationship between strategic goals in four levels . The designing this map is facilitators to implementing strategies to achieving development of healthy lifestyles in the students.
Machine summary:
وحداني (١٣٩٥) در طراحي الگوي مديريت راهبردي در معاونت تربيت بدني و سلامت وزارت آموزش و پرورش به اين نتيجه دست يافت که توانمندسازي و بهسازي منابع انساني و ايجاد نهضت داوطلبي و استقرار و تحکيم بنيادهاي حقوقي، مالي، تشکيلاتي و اداري فدراسيون ورزش دانش آموزي در پايين ترين سطح نقشه استراتژي (منظر رشد و يادگيري)، استاندارد سازي، اعتباربخشي و توسعه اماکن و تجهيزات ورزشي، ظرفيت سازي و تنوع بخشي به بنيادهاي مالي، بازاريابي و درآمدزايي با مشارکت خانواده ها، سازمان هاي دولتي، نهادهاي عمومي و بخش خصوصي و ارتقاي جايگاه تربيت بدني در نظام ارزشيابي کليه سطوح آموزش و پرورش در سطح دوم نقشه (منظر فرايندهاي داخلي)، طراحي و استقرار نظام شناسايي، انتخاب و توانمندسازي دانش آموزان ، کيفيت بخشي و افزايش اثربخشي ساعات درس تربيت بدني و ارتقاي سطح سواد حرکتي دانش آموزان ، مدرسه محور نمودن و عموميت بخشيدن به فعاليت هاي فوق برنامه در راستاي تحقق اهداف درس تربيت بدني و طراحي و توسعه نظام مديريت عملکرد تربيت بدني و ورزش دانش آموزي در بالاترين سطح نقشه استراتژي (منظر مشتري) دفتر تربيت بدني و فعاليت هاي ورزشي قرار دارند.
لذا هدف از اين تحقيق طراحي نقشه استراتژي ورزش دانشگاه محقق اردبيلي با استفاده از الگوي ISM٢ مي باشد.
Interpretive Structural Modeling (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ٢: مراحل اجراي تحقيق يافته هاي پژوهش جهت ترسيم نقشه استراتژي مراحل به شرح زير انجام شد: ابتدا جهت تشکيل ماتريس تعامل ساختاري يک ماتريس نه در نه شامل شاخص ها تشکيل و در اختيار اعضاي شوراي راهبري قرار داده شد.