Abstract:
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی اضطراب اجتماعی بر اساس طرحوارههای ناسازگار اولیه و تابآوری دختران دانش آموز انجام گرفت. در یک پژوهش همبستگی تعداد 398 نفر از دانشآموزان دختر مقطع متوسطه و هنرستان شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 با روش طبقهای نسبتی، به عنوان نمونه انتخاب و پرسشنامههای هراس اجتماعی کانر و همکاران، فرم کوتاه طرحوارههای ناسازگار اولیه یانگ و براون و پرسشنامه تابآوری کانر و دیویدسون را تکمیل نمودند. دادههای بهدستآمده با نرمافزار آماری SPSS-18 و آزمون آماری همبستگی و رگرسیون تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین تمام مؤلفههای طرحوارههای ناسازگار اولیه با اضطراب اجتماعی رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت. همچنین بین تمام مؤلفههای تابآوری و اضطراب اجتماعی رابطه منفی معنیدار وجود داشت. علاوه بر این نتایج نشان داد که مؤلفههای طرد و بریدگی، تصور شایستگی فردی، گوشبهزنگی و بازداری، جهتمندی و تأثیرات معنوی قادر به پیشبینی اضطراب اجتماعی دانشآموزان دختر بودند. با توجه به نتایج پژوهش حاضر طرحوارههای ناسازگار اولیه و تابآوری تأثیر مهمی بر اضطراب اجتماعی دانشآموزان دارند و باید در برنامههای پیشگیری و درمان اضطراب اجتماعی موردتوجه قرار گیرند.
The purpose of the present study was to prediction of social anxiety based on early maladaptive schemas and resilience of girl students. In a correlational study, 398 high school girl students from Tehran during the academic year of 2018-19 were selected using the stratified method as a sample and completed social phobia questionnaire, short form of early maladaptive schemas, and a questionnaire Resilience. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and regression analysis in step-by-step method. The results showed that there was a positive and significant relationship between all the components of early maladaptive schemas and social anxiety. Also, there was a significant negative relationship between all the components of resilience and social anxiety. In addition, the results showed that the components of disconnecton and rejecton, Personal competence, over vigilance and inhibiton, directedness and Spiritual influences were able to predict the social anxiety of female students. According to the results of this study, early maladaptive schemas and resiliency have an important role in social anxiety of students and should be considered in social anxiety prevention and treatment programs.
Machine summary:
علاوه بر اين نتايج نشان داد که مؤّلفه هـاي طـرد و بريدگي ، تصور شايستگي فردي ، گوش به زنگي و بـازداري ، جهـت منـدي و تـأثيرات معنـوي قـادر بـه پيش بيني اضطراب اجتماعي دانش آموزان دختر بودند.
يافته هاي پژوهش نصيرزاده ، رضـايي و محمـدي فـر ( ١٣٩٧) نشـان داد کـه آموزش تاب آوري بر کاهش ميزان اضطراب دانش آموزان دختـر در گـروه آزمـايش نسـبت بـه گروه کنترل مؤثر بوده است .
با توجه به اين خلأ پژوهشي و همچنين ضرورت مطالعۀعوامل مؤثر با اضطراب اجتماعي در بين دانش آموزان دختر، پژوهش حاضر با هدف پيش بيني اضطراب اجتماعي بر اسـاس طـرح واره هـاي ناسـازگار اوليـه و تـاب آوري در 1.
1. (رجوع شود به تصویر صفحه) ر ادامه به منظور پيش بينـي اضـطراب اجتمـاعي بـر اسـاس طـرح واره هـاي ناسـازگار اوليـه و تاب آوري دختران دانش آموز از تحليل رگرسيون چند متغيره به شيوة گام به گام اسـتفاده شـد؛ در اين پژوهش ابعاد طرح واره هاي ناسازگار اوليه و تاب آوري به عنوان متغيرهاي پـيش بـين و نمرة اضطراب اجتماعي آزمودني ها به عنوان متغير ملاک وارد مدل شدند.
(رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف پيش بيني اضطراب اجتماعي بر اساس طرح واره هاي ناسـازگار اوليـه و تاب آوري دختران دانش آموزانجام شد.
درمجموع نتايج اين پژوهش نشان مي دهد که طرح واره هـاي ناسـازگار اوليـه و تـاب آوري قادر به پيش بيني اضطراب اجتماعي دختران دانش آموز بودنـد.