Abstract:
هدف پژوهش طراحی مدل بازآفریني در رسانه ملي براساس فرایندهاي مدیریت استراتژیک متعادل دو وجهی میباشد، روش پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) از نوع اکتشافی میباشد. حجم نمونة 272 نفر میباشد و برای تحليل دادهها از آزمون های همبستگی پیرسون، آزمون تی تک نمونه ای، مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از نرمافزارهای SPSS-v21، Smart Pls-v2 و Lisrel-v8 و از روش گرندد تئوری استفاده شد. نتایج به دست آمده در مدل ارائه شده نشان میدهد که ابعاد بازآفرینی در رسانه ملی شامل درک نیاز و تقاضای مخاطبان، درک فناوری بهعنوان گزاره ارزشی جدید، شکلدهی مجدد نظام کسب و کار، درک اقتصادی و نقش رهبری میباشند و فرایندهای مدیریت استراتژیک متعادل دووجهی بهعنوان عوامل موثر در بازآفرینی، شامل بازسازی نظام زنجیره ارزش، مدیریت دانایی مخاطب محور، نوآوری و تعامل با مخاطب میباشند که علاوه بر تعامل با یکدیگر در همه ابعاد بازآفرینی تاثیرگذار هستند. همچنین براساس مدل ارائه شده ابعاد بازآفرینی یک چرخه فرایندی و تعاملی دارند که میتوانند در هر نقطهای از چرخه، بازآفرینی آغاز شود ولیکن درک نیاز مخاطبان که ابزاری قدرتمند برای جذب و حفظ مخاطبان و فراتر از آن حضور دانش گر و تعاملی مخاطب در رسانه میباشد به جهت اهمیت در رأس این چرخه قرار گرفته و سایر ابعاد در ادامه بدون ترتیب آورده شده است.
The purpose of this study was designing recreation model in the national media based on two-demensional balanced strategic management processes. The research method was mixed (qualitative-quantitative) and exploratory. The sample size was 272 person and for data analysis, Pearson correlation, structural equation modeling and exploratory factor analysis using SPSS-v21, Smart Pls-v2 and Lisrel-v8 in case of Granded theory were used.The results showed that components of value creation in the national media are understanding the audience's need and demand, understanding technology as a new value proposition, re-shaping the business system, understanding economic and leadership roles and balanced two-dimensional strategic management components are rebuilding the value chain system, focus-based knowledge management, innovation and integration, and interaction with the audience. Also, based on the proposed model, the recreational dimensions have a process and Interaction cycle that can be started at any point of the cycle. However, understanding the audience's need, which is a powerful tool for attracting and keeping the audience and beyond the knowledgment and interactive presence of the audience due to it's importance had placed on top of the cycle and other dimensions are presented in an unordered manner.