Abstract:
مقاله ی حاضر با کاوشی در مطالعات مستشرقان درباره ی شیعه و اهل بیت(ع) به بررسی این سوال مهم و اساسی می پردازد که دیدگاه مستشرقان نسبت به فضائل اهل بیت(ع) چگونه بوده و نظرات آنها معلول چه عواملی می باشد ؟ نویسنده بعد از نقل، تبیین و تحلیل نظرات گوناگون مستشرقان، معتقد است آنها انگیزه و موضع گیری های یکسانی در این خصوص نداشته اند .در بین سه دیدگاه کلی ستایشگرانه، منصفانه و مغرضانه ی آنها نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) ، اهداف استعماری، اسلام ستیزی و اسلام هراسی و از سوی دیگر عدم تسلط و آشنایی کامل آنها به متون متقن دینی و تاریخ غنی وپربار مکتب تشیع ، بیش از هر موضوع دیگری جلوه گری می نماید . لذا با عنایت به اینکه آوازه ی ائمه ی شیعه(ع) هرگزمحدود به فضای دینی مسلمان نبوده و نیست، نویسنده ی مقاله با استفاده از منابع محدود موجود ، در صدد است ضمن بیان کم و کاستی های نوشتار مستشرقان در این زمینه ، به معرفی هر چه بیشتر اسلام ناب محمدی(ص) و مکتب جهانی اهل بیت(ع) بپردازد.
The present article explores the important question with Orientalists about Shi'a and Ahlul-Bayt (AS), what is the oriental view of the virtues of the Ahlul Bayt (as) and what are the implications of their opinions? After explaining and analyzing various Orientalists' views, the author believes that they did not have the same motives and positions in this regard. Among the three general admirable, fair, and biased views of the Ahlul Bayt of infallibility and purity (AS) The goals of colonialism, Islamophobia and Islamophobia, and on the other hand, their lack of mastery and full familiarity with authentic religious texts and the rich and rich history of the Shi'a school, more than any other issue. Therefore, considering that the reputation of the Shiite Imams has never been limited to the Muslim religious space, the author of the article, using the limited resources available, intends to present, in spite of the shortcomings and shortcomings of the Oriental writings in this field, the introduction of each What more is Lebanon Mohammadi (PBUH) and the Universal School of the Ahl al-Bayt (AS). It is worth noting that the research method in this research is library and analytical descriptive..
Machine summary:
مستشرق اغلب به شرق شناسـاني گفتـه مـيشـود کـه داراي مليـت غربـي اروپـايي يـا آمريکايي باشند، اما از آن جا که جمعي از اسلام شناسـان غيـر مسـلمان کشـورهاي شـرقي مانند چين و ژاپن و هند همگام با اسلام شناسان غربـي بـه پـژوهش و داوري مثبـت و منفـي پيرامون اسلام ، قرآن ، مسلمانان و ويژگيهاي کشورهاي اسلامي پرداخته انـد و تـلاش هـاي علمي هر دو گروه داراي ماهيت واحد است و از سوي ديگر، آثار علمـي هـر دو گـروه بـا ملاک يکسان در دسـتور کـار نقـادي انديشـمندان مسـلمان قـرار گرفتـه و تفـاوت مليتـي و جغرافيايي آنان هيچ نقشي در نظر آنهـا نـدارد، خصوصـيت «غربـي بـودن » مستشـرق جـاي خويش را به ويژگي «غيـر مسـلمان بـودن » داده اسـت ، بـر ايـن اسـاس ، برخـي نويسـندگان مسلمان نام مستشرق را به هر «اسلام شناس غير مسلمان اعم از غربي و شرقي» گذارده اند.
اگرچه ممکن است کليت ديدگاه هالم صحيح باشد، اما علتي که هـالم بـراي نوپـايي توجه غربيان به تشيع بيان کرده است ، قابل نقـد اسـت ؛ زيـرا از يـک سـو چنانچـه دشـواري دسترسي به منابع اوليه در زبان هاي اروپايي و نيز نوپايي تلفيـق مطالعـات شـرقي و مـذهبي، دليل نوپايي توجه پژوهشگران غربي به تشيع باشد، همين دليل بايد در مـورد اسـلام پژوهـي آنان نيز صادق باشد، در حالي که سابقۀ اسلام پژوهي غربيـان و دسترسـي آنـان بـه متـون و نسخ اصلي اسلامي و شرقي، بسيار ديرينـه تـر از شـيعه پژوهـي آنـان اسـت .
اکنون به بيان نظريه اي پيرامون تشکيک در شخصـيت امـام علـي از زبـان مستشـرقان ميپردازيم : دونالدسون خاورشناس انگليسي معتقد است که نويسندگان براي آنکه نشان دهند کـه شخصيت علمي امام علي (ع ) کم تر از بعد جنگاوري وي نبـوده اسـت خـود را بـه زحمـت بسيار انداخته اند.