Abstract:
رضایتمندی شهروندان از عملکرد و خدمات شهرداریها، عامل اصلی بهبود مستمر در فرایند کارهایی است که برای افزایش کارایی و بهبود کیفیت مدیریت جامع و خدمات شهری صورت میگیـرد و توسعهی پایدار و همهجانبهی شهر زمانی عملی خواهد بود که شهروندان از عملکرد شهرداری و سازمانهای آن رضایت داشته باشند. زیباسازی شهری همواره از دو بعد کارکردی و بصری مطالعـه میشود که بعد کارکردی با جسم انسان و بعد بصری با روح انسان در ارتباط است. بنابراین زمانی که منظر شهری زمینههای رضایت شهروندان را فراهم آورد، در واقع توانسته سلامتی جسم و روح انسان را تضمین کند. اصطلاح زیبایی در چشمان بیننده است و میزان رضایت فرد از زیباسازی بستگی به نوع فرهنگ، ادراک فرد، آگاهی شهروندی و عوامل گوناگون دارد. بنابراین برای تأمین رفاه و رضایت شهروندان در طراحی شهری و زیباسازی باید همه عوامل را در نظر گرفت. در این پژوهش میزان رضایتمندی شهروندان از عملکرد سازمان زیباسازی در منطقهی 6 کلانشهر تهران بررسی میشود و عواملی که بر چگونگی رضایتمندی مؤثرند، مورد تحلیل قرار میگیرد. روش تحقیق، توصیفی تحلیلی بوده، جمعآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه انجام شده است و دادههای حاصل از پرسشنامه با استفاده از نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحقیق نشان میدهد که رضایتمندی شهروندان از سازمان زیباسازی در وضعیت متوسط قرار دارد. طبق نتایج، میان متغیرهای آگاهی شهروندی و تکالیف شهروندی با متغیر رضایت شهروندی رابطهی معنادار و مثبتی وجود دارد. رابطهی میان متغیرهای سواد و سن با متغیر رضایتمندی معنادار نیست ولی تفاوت معناداری میان متغیرهای جنس و شغل با متغیر رضایتمندی وجود دارد.
Sustainable and comprehensive development of the city can be practical when the citizens have satisfaction of the performance of municipality and its organization. Urban aesthetic is studied both functional and visual dimension. Functional dimension related with human body and visual dimension related with psyche. So when urban landscape provide the citizens satisfaction, indeed has been could guarantee body and visual health of human. Glee term is in spectator eyes and the rate of Satisfaction of individual of aesthetic depends on type culture, the individual's perception of that organizations performance, citizens’ awareness and various other factors. So should be considered factors all in urban design for welfare and satisfaction of citizens. In this study, the satisfaction of citizens of the performance of aesthetic organization in region 6 of Tehran and effective factors thereon are examined. The method used in this article is descriptive–analytical method and the information is collected by using questionnaire and collection data were analyzed by SPSS software. The results show that the satisfaction of the citizens of the aesthetic organization is middle. According to The results, there is a positive and significant relationship between variables of citizenship awareness and citizenship duties with satisfaction variable, there is not significant relationship between age and education and satisfaction and there is a significant relationship between variables of gender and occupation with satisfaction variable.
Machine summary:
مطالعه موردی: منطقه 6 کلانشهر تهران محمد احمدی1*، احمد پوراحمد2، حسین حاتمینژاد1 3دانشجوی دكتري رشته جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه تهران، 2استاد و عضو هیاتعلمی دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران، 3استادیار و عضو هیات علمی دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران تاریخ دریافت: 21/10/92؛ تاريخ پذيرش: 21/4/93 چکیده رضایتمندی شهروندان از عملکرد و خدمات شهرداریها، عامل اصلی بهبود مستمر در فرایند کارهایی است که برای افزایش کارایی و بهبود کیفیت مدیریت جامع و خدمات شهری صورت میگیـرد و توسعهی پایدار و همهجانبه شهر زمانی عملی خواهد بود که شهروندان از عملکرد شهرداری و سازمانهای آن رضایت داشته باشند.
در این پژوهش میزان رضایتمندی شهروندان از عملکرد سازمان زیباسازی در منطقهی 6 کلانشهر تهران بررسی میشود و عواملی که بر چگونگی رضایتمندی مؤثرند، مورد تحلیل قرار میگیرد.
با توجه به اهمیت زیباسازی در کلانشهر تهران و لزوم گسترش روابط متقابل شهروندان و سازمان زیباسازی شهرداری، ضروری است که تحقیقاتی با اهداف کاربردی برای بهبود کیفیت منظر شهر و زندگی شهری انجام گیرد.
در این راستا این پژوهش میزان رضایت شهروندان از سازمان زیباسازی شهرداری و عوامل تأثیرگذار در این رابطه را در منطقه 6 تهران بررسی کرده است.
مسأله مهم در اینباره این است که آیا شهروندان از زیباسازی منطقه 6 تهران رضایت دارند؟ چه عواملی در رضایتمندی یا نارضایتی آنها مؤثر بوده است؟ و چه راهکارهایی را میتوان برای بهبود زیبایی و منظر شهری ارائه داد؟ با انجام این تحقیق اطلاعاتی دربارهی میزان آگاهی شهروندی، چگونگی عملکرد شهروندان در انجام تکالیفشان، چگونگی عملکرد سازمان و میزان رضایت شهروندان از سازمان زیباسازی به دست میآید.