Abstract:
بررسی کیفیت طراحی عناصر شهری در دورههای مختلف تاریخی و همچنین تأثیرات آنها بر گروههای مختلف سنی و جنسی بهمنظور طراحی هوشمند مبلمان های شهری از اهمیت خاصی برخوردار است، هدف از این پژوهش سنجش کیفیت مبلمان خیابانی در ارومیه بر اساس قدمت خیابان و همچنین نگرش جنسیتی است. در این راستا سه خیابان امام و کاشانی و 8 شهریور که متولد دورههای زمانی پهلوی اول، دوم و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و به کمک آمار استنباطی مورد بررسی قرار گرفتند. جامعۀ آماری در این پژوهش شهروندانی هستند که تجربۀ حضور در هر سه خیابان را داشته و حجم نمونه 450 نفر بوده است.جهت تحلیل و رتبهبندی شاخصها با توجه به نوع دادهها از آزمون ناپارامتریک فریدمن استفادهشده و جهت سنجش تفاوت در ادراک محیط و انتخاب مبلمان بین زنان و مردان از آزمون من ویتنی استفاده گردیده است. در تحلیل میزان اهمیت شاخصها در کیفیت مبلمان خیابان چنین استنتاج شده است که شاخص گوناگونی در طراحی مبلمان شهری بیشترین تأثیر داشته و بررسی ارتباط بین قدمت خیابانها و کیفیت مبلمان آنها نشان داد که با نزدیکی و مجاورت به مرکز شهر و خیابانهای پهلوی اول میزان مطلوبیت کیفیت بصری در شاخصهای گوناگونی، خوانایی، رنگ تعلق و تناسبات بصری در خیابان شهری افزایشیافته است؛ همچنین نتایج تحقیق نشان داد که زنان و مردان در ادراک محیط و انتخاب مبلمان خیابانی تفاوت معنیداری دارند، لذا در تحقیقات آینده طراحی متناسب با تفاوتهای جنسی در فضاهای شهری الزامی است.
Investigating the quality of urban elements design in different historical periods and their effects on different age and sex groups is important for the smart design of urban furniture. The purpose of this study was to evaluate the quality of street furniture in Urmia based on street age as well as gender attitude. In this regard, three streets of Imam and Kashani and 8 Shahrivar, Created during the first, second and after the Islamic Revolution, were investigated by descriptive-analytic method and inferential statistics. The statistical population in this study is citizens with experience of presence in all three streets and sample size was 450. For analysis and ranking of indices according to data type Friedman nonparametric test was used to measure differences in perception of environment and furniture choice between Both men and women used the Mann-Whitney test.The analysis of the importance and impact on urban furniture quality concluded that variety indicator in urban furniture design has the most impact on increasing or reducing the street environmental quality and the results of the study, according to the oldness of the urban streets during the past periods represented that by proximity to city center and First Pahlavi street has increased the desirability of visual quality criteria in urban streets such as variety, legibility, personalization and visual appropriateness, The results also showed that men and women have significant differences in perception of environment and choice of street furniture. Therefore, in future research, design appropriate to gender differences in urban spaces is required.
Machine summary:
در تحلیل میزان اهمیت شاخصها در کیفیت مبلمان خیابان چنین استنتاج شده است که شاخص گوناگونی در طراحی مبلمان شهری بیشترین تأثیر داشته و بررسی ارتباط بین قدمت خیابانها و کیفیت مبلمان آنها نشان داد که با نزدیکی و مجاورت به مرکز شهر و خیابانهای پهلوی اول میزان مطلوبیت کیفیت بصری در شاخصهای گوناگونی، خوانایی، رنگ تعلق و تناسبات بصری در خیابان شهری افزایشیافته است؛ همچنین نتایج تحقیق نشان داد که زنان و مردان در ادراک محیط و انتخاب مبلمان خیابانی تفاوت معنیداری دارند، لذا در تحقیقات آینده طراحی متناسب با تفاوتهای جنسی در فضاهای شهری الزامی است.
ب: بررسی میزان اهمیت زیر شاخصهای مؤثر بر کیفیت مبلمان شهری در خیابانهای شهر ارومیه: برای این منظور در این پژوهش زیر شاخصهای چهار شاخص "گوناگونی، خوانایی، رنگ تعلق و تناسبات بصری خیابان" در شهر ارومیه موردبررسی قرارگرفته است.
The analysis of the importance and impact on urban furniture quality concluded that variety indicator in urban furniture design has the most impact on increasing or reducing the street environmental quality and the results of the study, according to the oldness of the urban streets during the past periods represented that by proximity to city center and First Pahlavi street has increased the desirability of visual quality criteria in urban streets such as variety, legibility, personalization and visual appropriateness, The results also showed that men and women have significant differences in perception of environment and choice of street furniture.