Abstract:
اختلاف مشهور ملاصدرا با سهروردی بر سر مدلول وجود است. سهروردی می گوید
«در جهان چیزی نداریم که حقیقت اش هستی باشد»،درحالی که ملاصدرا می گوید«جز
حقیقت هستی در جهان حقیقتا چیزی نداریم».یک پاسخ ملاصدرا به استدلال سهروردی
مبتنی بر تحلیل تازه ای از محمول «موجود»است که در آن«امری دارای هستی»جای خود را
به «هر آن چه هست»می دهد. در نتیجه ملاصدرا می کوشد هم اشتراک معنوی مفهوم وجود را
حفظ کند و هم این مفهوم را حاکی از واقعیت بداند و هم اشکال تسلسل را رد کند. می توان
از جانب سهروردی به راهبرد ملاصدرا خرده گرفت: این تحلیل تازه از معنای واژۀ «موجود»،
یا منحصرا در باب محمول«موجود» صائب است یا در باب همۀ مشتق ها. انتخاب شق اول
استدلال ملاصدرا را دوری می کند و انتخاب شق دوم با مثال های نقض فراوان مواجه است.
در نتیجه می توان کماکان از موضع سهروردی دفاع کرد؛ یا«موجود»مشترک معنوی نیست
و یا محمولی ذهنی و اعتباری ست. راز این اختلاف این است که سهروردی و ملاصدرا در
مبادی نظریۀ معناداری اسم عام یا مفهوم اختلاف نظر پایه ای تری دارند.
The famous dispute between Illumination Philosophy of Sohrawardi
and Transcendental Philosophy of Sadr al Motaallehin is on the denotation of
the term “wojud” (exis tence). While Sohrawardi says nothing is denoted by this
term so “there is nothing in reality the nature of which is exis tence”, Sadr al
Motallehin says “the only genuine reality is exis tence”, so, the term denotes.
Among Sadr al Motaallehin’s replies to Sohrawadi s tands out his new analysis
of the predicate “mowjud” (exis tent) in terms of “ that which exis ts” rather than
“an entity possessing exis tence”. Through this new analysis, he tries to retain the
traditional belief that “wojud” is a univocal term, count the term among denoting
ones and at the same time, block the infinite regress. We can take issue with him
on behalf of Sohrawadi: the new analysis is either applicable to all derivations of
words that share the form “mowjud” or is peculiar to this word alone. The firs t
option faces numerous counter examples. The second amounts to begging the
ques tion. Consequently, we can defend Sohrawardi’s position: the term “mowjud”
is either equivocal or fails to denote anything objective and refers only to a
subjective conventional concept. This difference of opinion s tems from a more
profound one about the semantic theory of general terms or predicates.
Machine summary:
می توان از جانب سهروردی به راهبرد ملاصدرا خرده گرفت : این تحلیل تازه از معنای واژة «موجود»، یا منحصراً در باب محمول «موجود» صائب است یا در باب همۀ مشتق ها.
زائد بر اشیاء بوده و از واقعیت عینی برخوردار می باشند ٢- مفاهیم مزبور گرچه زائد بر ماهیات می باشند اما در عالم پنجم ، برای اثبات این که پاره ای مفاهیم اعتباری اند، سهروردی قاعده ای وضع می کند که می گوید «هرآن چه تحقق اش در جهان هستی مستلزم تسلسل باشد، ممتنع است »، سپس استدلال می کند که مفاهیمی چون هستی و یگانگی و چیستی درصدد حکایت از حقیقتی در عالم نیستند، چون فرض دلالت آن ها بر امری متحقق در عالم ، مستلزم تسلسل است .
٢ برهان سهروردی اگر محمول «موجود» بر وصفی عینی دلالت کند که در قضیۀ «اسب موجود است » آن را به اسب اسناد می دهیم ، باید آن وصف موجود باشد.
Papers shouldbe structured into headed sections, for example as follows: Title page, Abstract )in Persian about 150-200 words, in English about 500-700 words(, Key- words )3-7(, Main Sections, Results, References.
References to articles in an edited collection: author‘s name, year of publication, ”article title,“ title of collection, editor‘s name, place of publication: publisher, frst and last page numbers.
Following this, the manuscripts are evaluated by the Editor-in-Chief to confrm that the paper fts the scope of the journal and adequately addresses questions and litera- ture relevantto the felds ofphilosophy, epistemology andtheory ofknowledge.