Abstract:
اهمالکاری تحصیلی یکی از مباحثی است که در حوزه تعلیم و تربیت در مقاطع مختلف تحصیلی مورد
توجه قرار گرفته است . لذاپژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین خودناتوان سازی تحصیلی دانش
آموزان و تمایز یافتگی والدین با اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان دختر مدارس متوسطه شهر تهران
انجام شد. روش پژوهش همبستگی بود و جامعه آماری پژوهش کلیه والدین و دانش آموزان دختر متوسطه
شهر تهران ، در سال تحصیلی ١٣٩٧-٩٨ بود که ٣٨٥ نفر با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونه گیری
خوشه ای چند مرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار پزوهش پرسشنامه تمایزیافتگی (اسکورون و
دندی، ٢٠٠٦)، مقیاس خودناتوان سازی تحصیلی (ASS، میگلی، آرانکومار و آردن ، ١٩٩٦: به نقل از
آرتینو، ٢٠١٢) و پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی (راث بلوم ، ١٩٨٤) بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از
ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با کاربرد نرم افزار ٢٢ spss استفاده شد و نتایج نشان داد
که رابطه بین خودناتوان سازی تحصیلی دانش آموزان با اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان دختر مدارس
متوسطه شهر تهران مثبت و معنادار و رابطه بین تمایز یافتگی والدین با اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان
منفی و معنادار است . همچنین تحلیل رگرسیون نشان داد که خودناتوان سازی تحصیلی نقش پیش بینی
کنندگی قوی تری نسبت به تمایز یافتگی والدین در پیش بینی اهمال کاری تحصیلی دارد. همچنین در میان
مولفه های تمایز یافتگی نیز بریدگی عاطفی بیشترین نقش را در پیش بینی اهمال کاری تحصیلی دارا بود.
Machine summary:
براي تجزيه و تحليل داده ها از ضريب همبستگي پيرسون و رگرسيون چندگانه با کاربرد نرم افزار ٢٢ spss استفاده شد و نتايج نشان داد که رابطه بين خودناتوان سازي تحصيلي دانش آموزان با اهمال کاري تحصيلي دانش آموزان دختر مدارس متوسطه شهر تهران مثبت و معنادار و رابطه بين تمايز يافتگي والدين با اهمال کاري تحصيلي دانش آموزان منفي و معنادار است .
با توجه به مطالب مطرح شده پژوهش حاضر نيز با هدف پاسخ به اين سوال اصلي تدوين ميگردد که آيا بين خودناتوان سازي تحصيلي و تمايز يافتگي والدين با اهمال کاري تحصيلي دانش آموزان رابطه معنادار وجود دارد؟ روش پژوهش : نوع پزوهش از انواع پژوهش هاي کاربردي است و روش پژوهش حاضر به لحاظ نحوه ي گردآوري اطلاعات ، توصيفي ـ پيمايشي و از نظر هدف همبستگي است .
جدول ٢) بررسي بررسي نرمال بودن توزيع داده ها و بهنجاري چند متغيري مقادير چولگي و کشيدگي داده ها (به تصویر صفحه رجوع شود)آزمون فرضيه پژوهش : همچنان که در جدول ٣ مشاهده ميشود، نتايج ضريب همبستگي پيرسون نشان ميدهد که رابطۀ بين نمره کل خودناتوان سازي تحصيلي و اهمال کاري تحصيلي دانش آموزان دختر با مقدار ٠/٤٥١ =r در سطح ٠/٥ معنادار است و اين معناداري به صورت مثبت است .
همچنين نتايج ضريب همبستگي پيرسون نشان ميدهد که رابطۀ بين نمره کل تمايز يافتگي والدين و اهمال کاري تحصيلي دانش آموزان دختر با مقدار ٠/٢٤٧- =r در سطح ٠/٥ معنادار است و اين معناداري به صورت منفي است .