Abstract:
توفیق طلبی تحصیلی و نیاز به توفیق در امور تحصیلی و زندگی کمتر مورد توجه پژوهشگران داخلی قرار
گرفته است . لذا هدف اصلی پژوهش تعیین نقش رفتار مثبت گرای معلمین در پیش بینی توفیق تحصیلی
دانش آموزان : نقش میانجی عزت نفس دانش آموزان بود. روش پژوهش همبستگی بود و جامعه آماری
پژوهش را کلیه معلمان و دانش آموزان مدارس متوسطه دخترانه شهر تهران در سال تحصیلی ١٣٩٧-١٣٩٨
تشکیل می دادند. ٤٠٠ نفر دانش آموز و ٢٠٠ نفر از معلمن با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای به
عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش را پرسشنامه رفتار مثبت گرا لوتانز و همکاران (٢٠٠٧)، پرسشنامه
توفیق تحصیلی محقق و شفیع پورمطلق (١٣٩٥) و مقیاس عزت نفس کوپراسمیت (١٩٦٧) تشکیل میدادند.
از آزمون ضریب همبستگی پیرسون با استفاده از نرم افزار ٢٢ spss و از روش مدل یابی معادلات
ساختاری با استفاده از نرم افزار Amos استفاده شد. نتایج نشان داد که عزت نفس در رابطه بین رفتارمثبت
گرای معلمان با توفیق تحصیلی دانش آموزان دختر نقش میانجی دارد. درکل نتایج نشان دهنده رابطه
معنادار بین متغیرهای مورد بررسی بود
Machine summary:
نتايج نشان داد که عزت نفس در رابطه بين رفتارمثبت گراي معلمان با توفيق تحصيلي دانش آموزان دختر نقش ميانجي دارد.
واژه هاي کليدي: توفيق تحصيلي، رفتار مثبت گرا، عزت نفس ، دانش آموزان دخترمدارس متوسطه مقدمه چون معيارهاي اصلي کارايي هر نظام آموزشي به ويژه نظام آموزش و پرورش ميزان موفقيت تحصيلي و ايجاد نگرش ها و باورهاي مثبت در فراگيران آن نظام ميباشد (يانگين ارسانل ، ٢٠١٥).
Variance Inflation Factor (VIF) ماتريس همبستگي متغيرهاي پژوهش نتايج جدول ٤) نشان ميدهد که رابطۀ بين رفتار مثبت گراي معلمين با توفيق تحصيلي مثبت و معنادار است .
جدول ٤) ماتريس همبستگي متغيرهاي پژوهش (به تصویر صفحه رجوع شود)در اين بخش ، به منظور تبيين الگوي پراکندگي نمرات توفيق تحصيلي از طريق متغيرهاي رفتار مثبت گراي معلمين از طريق عزت نفس از روش مدل يابي معادلات ساختاري استفاده شد.
لذا بر اساس نتايج ذکر شده ميتوان چنين عنوان نمود که عزت نفس در رابطه بين رفتار مثبت گراي معلمين در پيش بيني توفيق تحصيلي دانش آموزان نقش ميانجي دارد.
بحث و بررسي نتايج نشان داد که متغير رفتار مثبت گراي معلمين به طور مستقيم در تبيين واريانس عزت نفس و توفيق تحصيلي نفش دارد.
پيشنهاد مي گردد از نتايج پژوهش حاضر با توجه به تاثير رفتار مثبت گراي معلم در پيش بيني توفيق تحصيلي با ميانجي گري عزت نفس به معلمان توصيه ميشود که در يادگيري از دانش آموزان خود حمايت کنند و محيطي از انتظارات مثبت ايجاد کنند.
The relationship between students’ academic self-efficacy and language learning motivation: a study of 8th graders.