Abstract:
این پژوهش با تاسی از نامههای امام علی (ع) در نهج البلاغه بدنبال کشف و شناسایی شاخصها و ویژگیهای رهبری خدمتگزار از دیدگاه ایشان است تا نتایج آن پاسخی به ابهامات موجود در زمینة چیستی رهبری خدمتگزار باشد. پژوهش حاضراز حیث هدف یک پژوهش بنیادی با راهبرد روش تحلیل مضمون و شبکة مضامین است. یافتههای تحقیق به شناسایی 3 مضمون غالب، 11 مضمون فراگیر، 45 مضمون سازمان دهنده، 119 مضمون اصلی و 87 مضمون فرعی منتج گردید. یافتههای تحقیق نشان دادند که رهبری از منظر امام علی (ع) مقولهای است که بر سه اصل معرفت، ایمان و عمل استوار است. عمل و رفتار رهبری نیز دربرگیرندۀ شش حیطة خدامحوری، عقل محوری، بصیرت محوری، اخلاق محوری، خدمت محوری و فرایند محوری میباشد. شیوة رهبری امیر مومنان (ع)، رهبری خدمتگزار مبتنی بر ایمان و معرفت الهی است وخدمت و خدمتگزاری در شیوة رهبری ایشان به عنوان نقطة کانونی تمرکز در تربیت پیروان، بویژه رهبران، مدیران و کارگزاران محسوب میگردد.
This research is based on the letters of Imam Ali (AS) in, Nahj al-Balaghah seeking to identify the indicators and characteristics of the servant leadership from his point of view, So its results will be the answer to the ambiguities regarding what the servant leadership .The present research is aimed at a basic research with the strategy of the thematic analysis method and the thematic network. The findings of the study resulted in the identification of 3 dominant themes, 11 inclusive themes, 45 organizing themes, 119 the main themes and 87 sub themes. (The finding shows that from the point of view of Imam Ali) The results of the research indicated leadership is a category based on the three principles of wisdom, faith, and behavior. The practice and leadership behaviors also include six areas of God-centrism, reason-centrism, insight-centrism, moral-centrism, favor-centrism, and Procedure-centrism. The Leadership of the Imam Ali is the Leader of the Servant based on divine faith and divine episteme . Service and serving in his leadership method is a focal point in focusing on educating followers, especially leaders, managers and agents.
Machine summary:
واکاوي ريشه هاي تاريخي رهبري خدمتگزار از منظر امام علي (ع ) در نهج البلاغه حسن الوداري * مالک دلير**، صديقه محسني آهوئي *** چکيده اين پژوهش با تأسي از نامه هاي حضرت علـي (ع ) درنهـج البلاغـه ، بـه دنبـال کشـف و شناسايي شاخصها و ويژگيهاي رهبري خدمتگزار ازديدگاه آن امام همام است تـا نتـايج آن پاسخي به ابهامات موجود در زمينۀ چيستي رهبري خدمتگزار در حـوزه رفتـار سـازماني و مباحث نوين رهبري باشد.
در اين پژوهش ، تمام نامه هاي امام علي (ع ) در نهج البلاغه که مشتمل بـر ٧٩ نامـه مـي باشد مورد مطالعه و بررسي قرار گرفته اند.
فراواني مضامين فراگير مرتبط با ابعاد رهبري در نامه هاي نهج البلاغه {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جمع کل 1276 بالاترين ميزان فراواني کدها مربوط بـه بعـد رفتـار رهبـري بـا ٩٢/٢ درصـد مـي باشـد.
جـدول ٥ بـه معرفـي مضـامين مـرتبط بـا رفتـار خدامحور رهبر ، به همراه مستندات شماره نامه هاي امام در نهج البلاغه اختصاص دارد .
جدول ٦ به معرفي مضامين مرتبط با رفتـار عقـل محـور رهبـر ، بـه همـراه مسـتندات شماره نامه هاي امام در نهج البلاغه اختصاص دارد.
جـدول ٧ به معرفي مضامين مرتبط با رفتار بصيرت محور رهبر ، به همراه مستندات شماره نامـه هـاي امام در نهج البلاغه اختصاص دارد.
جدول ٨ به معرفـي مضـامين مـرتبط بـا رفتار اخلاق محور رهبر ، به همراه مستندات شماره نامه هاي امام در نهج البلاغه اختصـاص دارد.
جدول ٩ به معرفي مضامين مرتبط با رفتار خدمت محـور رهبـر ، بـه همـراه مستندات شماره نامه هاي امام در نهج البلاغه اختصاص دارد.