Abstract:
در دهه های اخیرنحوه ی ارزش یابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان توجه ی بسیاری از مسولین، اولیا و متخصصان را به خودجلب نموده است. پژوهش حاضر باهدف اکتشاف مبانی واصول ارزش یابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره ی متوسطه ی اول طراحی گردید. این مطالعه با رویکرد کیفی وروش تحلیل محتوا انجام شد. ۲۰ مشارکت کننده به صورت هدفمند از بین متخصصان برنامه ریزی درسی،کارشناسان حوزه ی ارزش یابی ادارات آموزش و پرورش و دبیران موفق دوره ی متوسطه اول انتخاب شده و با سوالات باز مورد مصاحبه نیمه ساختار یافته قرار گرفتند. اطلاعات با روش تحلیل محتوا در سه گام کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها حول دو محور مبانی شامل ۹۳ کد اولیه درکدگذاری باز و ۸ دسته در کدگذاری محوری براساس شباهت موضوعی و در مرحله ی کدگذاری انتخابی،مبانی فلسفی و مبانی علمی به عنوان متغیر مرکزی یا اصلی ؛و محوراصول شامل ۶۸کد اولیه درکدگذاری باز و ۸دسته در کدگذاری محوری براساس شباهت موضوعی و در مرحله ی کدگذاری انتخابی توجه به فرآیندها،ابزارها و همه جانبه نگری به عنوان متغیر مرکزی یا اصلی استخراج شدند. براساس یافته های این مطالعه، ارزش یابی پیشرفت تحصیلی دوره ی متوسطه ی اول کشورما با چالش زیادی به ویژه در مبانی واصول روبرو است؛که ضرورت این مورد کاملا به چشم می خورد و رفع این چالش ها با آگاهی دبیران از مبانی و اصول ارزش یابی پیشرفت تحصیلی امکان پذیراست.
Machine summary:
بررسی برخی ازپژوهش هاي انجام شده از جمله: شکاف زیاد بین دبیران درزمینه ی آگاهی از مبانی واصول ارزش یابی [10] ؛عدم اعتقادبرخی ازدبیران به ارزش یابی درآغازکار [7]؛بالابردن کیفیّت تدریس بامشاهدات دبیران وانجام تکالیف کلاسی دانش آموزان [11] ؛برگزیدن روش های مناسب ارزش یابی در سطوح مختلف باهدف موفّقیت وکشف تفاوت های فردی بین دانش آموزان [12] ؛به کار بردن ارزش یابی سازنده وتکوینی به جای ارزش یابی کوتاه برای بهبودیادگیری دانش آموزان [13]؛ نقش ارزش یابی واقعی به عنوان موتور حرکتی دانش آموزان دریادگیری [14]؛استفاده دبیران از ارزش یابی به عنوان بستن شکاف بین هدف های یادگیری برای پیشرفت تحصیلی توسّط دانش آموزان [15]؛ درک دانش آموزان به عنوان شرکای فرآیند ارزش یابی از معیارهای مشخّص شده توسّط دبیران [16]؛ انجام ارزش یابی درزمان عمل با مشخّص کردن قوّت ها وگوشزدنمودن ضعف ها ودادن فعّالیت برای بستن شکاف موجود در یادگیری دانش آموزان توسّط دبیران [17] ؛مطابقت ارزش یابی مستمر و سازنده وبهبودرضایت دانش آموزان برای یادگیری عمیق تر [18] ؛جداناپذیری ارزش یابی از آموزش برای افزایش مشارکت دانش آموزان دربهبود فرآیند یادگیری [19]؛ داشتن نظام ارزش یابی دارای جو عاطفی و اجتماعی کلاسی دبیران وبالارفتن پیشرفت تحصیلی دانش آموزان [20]؛ تأثیر ارزش یابی فرآیندی دربهبودیادگیری ریاضی وپیشرفت تحصیلی دانش آموزان [21] ؛ تنوع بخشیدن به ابزارهای جمع آوری ارزش یابی، فرآیندی بودن وهمه جانبه نگری، باعث بهبود یادگیری، پرورش روحیّه ی انتقادی،افزایش پیشرفت تحصیلی [22] ؛ایجاد انگیزه ی لازم بادرنظرگرفتن ارزش تکالیفی که درزندگی روزمره دانش آموزوفراهم نمودن زمینه ی مساعدی برای رشدوشکوفایی پیشرفت تحصیلی [23]؛تأثیر نقش ارزش یابی تکوینی مستمر درپیشرفت تحصیلی دانش آموزان [24] ؛ و درنظرگرفتن روش های ارزش یابی مناسب در هر یک از اهداف حیطه های شناختی، نگرشی و مهارتی [25]؛ به اهمیّت موضوع اشاره دارد.
Conceptions and Practices of Assessment in Higher Education: A Study of Portuguese University Teachers.