Abstract:
پژوهش حاضر درصدد است به شناسایی عوامل و مولفههای موثر بر نظام مدیریت عملکرد سازمانهای دولتی بپردازد. پژوهش در قلمرو پارادایم اثباتگرایی قرار گرفته و از حیث هدف، یک تحقیق کاربردی بهشمار میرود. جامعه پژوهش مشتمل بر خبرگان دانشگاهی و نظام اداری بوده که 21 نفر از خبرگان در تحقیق مشارکت داشتهاند. در این مرحله، از تکنیک دلفی جهت شناسایی عوامل و مولفههای تاثیرگذار بر مدیریت عملکرد استفاده گردید. نتایج حاصل از اجرای سه دور تکنیک دلفی نشان داد که 29 مولفه به عنوان عوامل موثر بر مدیریت عملکرد عمل میکنند. بهطوریکه این مولفهها بهکمک تحلیل عاملی اکتشافی به پنج طبقه کلی دستهبندی گردیده که 5/79% واریانس کل را تبیین مینماید. در مرحله دوم، سازمانهای دولتی به عنوان جامعه آماری پژوهش در نظر گرفته شدند. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان و کرجسی، 108 سازمان به دست آمد. در تدوین ابزار گردآوری دادهها، اعتبار محتوایی با نظر خبرگان احصاشده و اعتبار سازه نیز با استفاده از تحلیل عاملی تایید شد. پایایی سنجه نیز به روش آلفای کرونباخ با ضریب 846/0 محاسبه و مورد تایید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل عاملی تاییدی، شاخصهای نیکویی برازش، آزمون فرض، تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی بونفرونی به کمک نرمافزارهای اس. پی. اس. اس و ایموس استفاده شد. نتایج نشان داد که پنج دسته عوامل کلی 1) منابع انسانی، 2) خدمت به ارباب رجوع، 3) رهبری، 4) تحول سازمانی و 5) فرهنگ و ارزشها بر مدیریت اثربخش عملکرد سازمانهای دولتی تاثیرگذار است.
The present positivist applied study sought to identify the factors and components affecting the performance management system at governmental organizations at two stages. Initially, the factors and components affecting organizational performance management were identified based on views of 21 administrative system and university experts that were analyzed through the Delphi technique in three rounds. The results of Delphi analysis revealed 29 factors which were further classified via exploratory factor analysis into five major groups of factors within a questionnaire that could explains 79.5% of the total variance. The construct and content validity of the researcher-made questionnaire was then verified via factor analysis and its reliability was estimated through Cronbach's alpha, indicating a coefficient of 0.846. In the second phase, the validated questionnaire was employed to collect the research data from a sample of 108 governmental organizations selected randomly based on Morgan and Krejci Table. The gleaned research data were subsequently analyzed through SPSS and Amos software and employing confirmatory factor analysis, fitness indexes, assumptions, analysis of variance and Bonferron's post hoc test. The results indicated that five general factors impacting effective performance management of governmental organizations included human resources, customer service, leadership, organizational transformation, and culture and values, respectively.
Machine summary:
(١٠٨)مديريت بهره وري دوره ١٤، شماره ٢، پياپي ٥٣– تابستان ١٣٩٩ يافته هاي حاصل از برازش مدل مدل عوامل مؤثر بر نظام مديريت عملکرد سازمان هاي دولتي نشان داد که کليه بارهاي عاملي برآورد شده معنيدار ميباشند.
پژوهش حاضر نخست در تلاش بود با استفاده از تکنيک دلفي عوامل و مؤلفه هاي مؤثر بر نظام مديريت عملکرد شناسايي کند و در مرحله دوم با رويکرد کمي به برازش مدل و تحليل اين موضوع در سازمان هاي دولتي بپردازد.
اهم نتايج به دست آمده از پژوهش حاضر عبارتند از: (١١٢)مديريت بهره وري دوره ١٤، شماره ٢، پياپي ٥٣– تابستان ١٣٩٩ ابعاد و مؤلفه هاي شناسايي شده پنج بعد کلي و ٢٩ مؤلفه فرعي (١- منابع انساني، ٢- خدمت به ارباب رجوع ، ٣- رهبري، ٤- تحول سازماني؛ و ٥- فرهنگ و ارزش ها) بر نظام مديريت عملکرد سازمان هاي دولتي تأثيرگذار بوده اند.
طبق نتايج تحقيق حاضر عوامل مرتبط با منابع انساني بر نظام مديريت عملکرد سازمان هاي دولتي مؤثر است .
The effect of strategic human resource management practices on performance of manufacturing multinational companies in Kenya: moderating role of employee cultural orientations and mediating role of employee motivation, 403–408.
Investigating the Impact of Human Resources Management Functioning on Organizational Performance.
The Effect of Leadership Style on HRM Performance by Organizational Silence Mediation", Journal of Management Studies (Improvement and Evolution), 85, 57-85, (In Persian).
The results indicated that five general factors impacting effective performance management of governmental organizations included human resources, customer service, leadership, organizational transformation, and culture and values, respectively.