Abstract:
نوجوانانی که از حمایت خانواده محروم هستند، با احساس عدم امنیت، ترس و اضطراب رشد میکنند. طبق پژوهشهای پیشین، مشکلات ساختاری خانواده و وجود عوامل زمینهساز نامناسب محیطی باعث ایجاد آسیبهای روانی در دختران بدسرپرست میگردد. لذا انعطافپذیری روانشناختی و ادراک شایستگی بهعنوان چارچوبی بهمنظور درک آسیبشناسی روانی و سلامت روان مطرح میباشد. بر این اساس، پژوهش حاضر در پی بررسی تأثیر آموزش خود شفقت ورزی بر ادراک شایستگی و انعطافپذیری روانشناختی دختران بد سرپرست میباشد.طرح پژوهش نیمه آزمایشی بر اساس پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود که به همین منظور ۲۴ نفر از دختران مراکز شبانهروزی شهر کرج به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و با گمارش تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. شرکتکنندگان پرسشنامههای ادراک شایستگی، اجتناب و آمیختگی و پذیرش و توجهآگاهی را پیش از آموزش و پس از آن تکمیل کردند. دوره آموزشی خود شفقت ورزی طی هشت جلسه هفتگی به مدت 5/2 ساعت برگزارشد. یافتههای حاصل از این پژوهش با تحلیل کوواریانس نشان دادند آموزش خودشفقت ورزی با اطمینان 95 درصد منجر به افزایش ادراک شایستگی (شناختی 57%، اجتماعی 60% و فیزیکی 44%) و انعطافپذیری روانشناختی (اجتناب و آمیختگی 57% و پذیرش و توجه آگاهی 71%) در گروه آموزش شده است. با توجه به نتایج به دست آمده میتوان از آموزش خودشفقت ورزی بهعنوان روشی مؤثر در افزایش ادراک شایستگی و انعطافپذیری روانشناختی در دختران بد سرپرست استفاده نمود.
Adolescents who lack family support grow up with a sense of insecurity, fear, and anxiety. According to the research, structural problems of primary family and inappropriate socioenvironmental factors may cause psychological traits in bad-caretaker girls. Therefore, psychological flexibility and perception of competence as a framework for understanding psychopathology and mental health are proposed. Accordingly, the present study seeks to investigate the effectiveness of self-compassion training on the perceived competence and psychological flexibility of the bad-caretaker girls. The research design was quasi-experimental based on pre-test and post-test with control and experimental groups. For this purpose, 24 girls of Mehr Boarding Center were selected by convenience sampling method and randomly assigned into two control and experimental groups. Participants completed the perceived competence, Avoidance and Fusion Questionnaire, Acceptance and Mindfulness before and after training. The training was conducted in eight weekly sessions for 2.5 hours. The results of this study by covariance analysis showed that self-compassionate training with 95% confidence leads to increased perceived competence (cognitive 57%, social 60% and physical 44%) and psychological flexibility (avoidance and fusion -57% and acceptance and mindfulness 71%) in the training group. According to the results, self-compassionate training can be used as an effective method to increase the perceived competence and psychological flexibility in the bad-caretaker girls.
Machine summary:
فصلنامه روان شناسي تربيتي Quarterly of Educatinal Psychology دانشگاه علامه طباطبائي Allameh Tabataba’i University سال پانزدهم ، شماره پنجاه و چهارم ، زمستان ٩٨، ص ١ تا ٣٢ Vol. 15, No. 54, Winter 2019 اثربخشي آموزش خود شفقت ورزي بر ادراک شايستگي و انعطاف پذيري روان شناختي دختران بد سرپرست مهديه خلج زاده ١، نظام هاشمي 2 تاريخ وصول : ١٣٩٨/٠٦/١٢ تاريخ پذيرش : ١٣٩٨/٠٩/٠٣ چکيده نوجواناني که از حمايت خانواده محروم هستند، با احساس عدم امنيت ، ترس و اضطراب رشد ميکنند.
بر اين اساس ، پژوهش حاضر در پي بررسي تأثير آموزش خود شفقت ورزي بر ادراک شايستگي و انعطاف پذيري روان شناختي دختران بد سرپرست ميباشد.
يافته هاي حاصل از اين پژوهش با تحليل کوواريانس نشان دادند آموزش خودشفقت ورزي با اطمينان ٩٥ درصد منجر به افزايش ادراک شايستگي (شناختي ٥٧%، اجتماعي ٦٠% و فيزيکي ٤٤%) و انعطاف پذيري روان شناختي (اجتناب و آميختگي ٥٧% و پذيرش و توجه آگاهي ٧١%) در گروه آموزش شده است .
Rockliff, McEwan, Lightman, & Glover 2.
Mize ٢٢ فصلنامه روان شناسي تربيتي، شماره پنجاه و چهارم ، سال پانزدهم ، زمستان ٩٨ همچنين نتايج پژوهش گلپور چمرکوهي (١٣٩٣) نيز حاکي از اثربخشي آموزش خودشفقت ورزي بر بهبود کيفيت زندگي و بهبود عملکرد اجتماعي – انطباقي افراد مبتلا به افسردگي است که اين يافته ها نيز با نتايج پژوهش حاضر هم راستا ميباشد.
The role of psychological inflexibility and self-compassion in acceptance and commitment therapy for clinical perfectionism.
Psychological flexibility as a mediator of the relationship between self-compassion and mental health [Thesis].