Abstract:
سیاست دفاعی باید به ایجادکننده هماهنگی، وحدت رویه در عمل سیاسی در دوره زمانی تعریفشده خود باشد، در غیر این صورت، بازیگران دچار تشتت الگوی رفتاری میشوند. لذا سیاست دفاعی معمولاً بهوسیله رهبران و حاکمان، دولتمردان و اسناد بالادستی تعیین و ابلاغ میشود. به همین خاطر مقاله حاضر باهدف احصاء و شناسایی مؤلفههای سیاست دفاعی- امنیتی جمهوری اسلامی ایران از بیانات امام خامنهای(مدظلهالعالی)، قانون اساسی، چشمانداز، سیاستهای کلی و قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران به رشته تحریر درآمده است. این پژوهش با روش توصیفی- پیمایشی صورت گرفته و جامعۀ آماری آن تعداد 30 نفر از افراد شاخص نظامی و مدیران ردهبالای کشوری میباشند. برای جمعآوری اطلاعات از یک پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد و از آنجائی که دادهها نرمال بودند، برای تجزیهوتحلیل آنها از آزمونهای پارامتری بهرهجویی شده است. چهار اولویت اول مؤلفههای اثرگذار سیاست دفاعی- امنیتی جمهوری اسلامی ایران به شرح زیر میباشد:
آموزههای دینی- اخلاقی، فرامین و تدابیر مقام معظم رهبری و امام راحل (رحمتالله علیه)، قانون اساسی، دکترین و سیاستهای کلان ابلاغی جمهوری اسلامی ایران، تحولات محیطی (بینالمللی و داخلی).
A defensive policy should be the source of coordination, the unity of the political act in its defined time period, otherwise, the actors will be in a pattern of behavior. Therefore, defense policy is usually determined by leaders and rulers, the government of men, and upstream documents. Therefore, defense policy is usually determined by leaders and rulers, the government of men, and upstream documents. This research is descriptive-survey and the statistical population of this study is 30 military personnel and top ranking managers. A researcher-made questionnaire was used to gather information and, since the data were normal, parametric tests were used to analyze them. The four first priorities of the components of the Islamic Republic of Iran Defense and Security are as follows: Religious and moral teachings, decrees and measures of the Supreme Leader and Imam Khomeini (Rahmatullah against), the constitution, doctrine and policies of the Islamic Republic of Iran. Environmental changes (international and domestic).
Machine summary:
٣- در تفسير عامل سوم (سياست دفاع غيرنظامي) اشاره ميشـود کـه از تعـداد ٣٠ نفـر حجـم جامعه موردمطالعه ١٠٠% ميزان تأثير اين عامل را به عنوان يک مؤلفه ي اثرگذار بر سياسـت - هاي دفاعي- امنيتي جمهوري اسلامي ايران معنادار و نقش آفرين ميدانند؛ اما از ايـن تعـداد ٨٨% ميزان تأثير اين عامل را در حد زياد و خيلي زياد و تنها ١٢% آن را متوسط و پـايين تـر ارزيابي نموده اند.
٥- در تفسير عامل پنجم (سياست سازماني، پرسنلي و بودجه اي نظامي) بايد گفت از تعـداد ٣٠ نفر حجم جامعه موردمطالعه ١٠٠% ميزان تأثير اين عامل را به عنوان يک مؤلفه ي اثرگذار بـر سياست هاي دفاعي- امنيتي جمهوري اسلامي ايران معنادار و نقش آفرين ميدانند؛ اما از اين تعداد ٦١% ميزان تأثير اين عامل را در حد زياد و خيلـي زيـاد و تنهـا ٣٩% آن را متوسـط و پايين تر ارزيابي نموده اند.
١٠- در تحليل عامل دهم (موقعيت کشور در نظام بين المللي) بايد گفت از تعداد ٣٠ نفر حجم جامعه موردمطالعه ١٠٠% ميزان تأثير اين عامل را به عنوان يک مؤلفه ي اثرگذار بر سياست - هاي دفاعي- امنيتي جمهوري اسلامي ايران معنادار و نقش آفرين ميدانند؛ اما از اين تعداد، ٧٨% ميزان تأثير اين عامل را در حد زياد و خيلي زياد و تنها ٢٢% آن را متوسط و پايين تر ارزيابي نموده اند.