Abstract:
هدف این پژوهش، تبیین شاخصهای ارزیابی عملکرد معلمان تربیتبدنی شهر تهران بوده است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها از نوع پژوهشهای همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری آن را همه معلمان تربیتبدنی مرد و زن مناطق 19 گانه شهر تهران تشکیل داده اند. در این تحقیق تعداد 384 معلم تربیتبدنی به روش نمونهگیری خوشهای هدفمند، با استفاده از فرمول حجم جامعه نامحدود کوکران به عنوان نمونه انتخاب شدند. به اینصورت که مناطق نوزدهگانه آموزشوپرورش تهران به پنج بخش شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تقسیم شده است و از هر بخش یک منطقه بهعنوان نمونه انتخاب و پرسشنامههای پژوهش میان معلمان تربیتبدنی آن مناطق توزیع شده است. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه مقیاس ارزیابی معلمان تربیتبدنی (یلدیز، 2008) شامل 47 سوال بر اساس پیوستار پنج ارزشی لیکرت با آلفای کرونباخ 0/79 بوده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که بیشتر معلمان معتقدند که کمیتهای چندگانه برای ارزیابی عملکردشان تشکیل شود و ارزیابی در پایان هر ترم تحصیلی انجام گیرد. یافتههای پژوهش نشان دادند که تبیین شاخصهای ارزیابی عملکرد معلمان تربیتبدنی از برازش کافی برخوردار است. در این مدل، شاخصهای ارزیابی عملکرد شامل شاخص کلی عملکرد معلم، شاخص ارزیابی عملکرد محتوای برنامهدرسی، شاخص عملکردهای فوقبرنامه، شاخصهای مدیریتی عملکرد، عوامل کاهشدهنده عملکرد معلمان، نکات مهم در ارزیابی عملکرد معلمان و بهکارگیری ارزیابی عملکرد در تصمیمات مختلف بودند.
The aim of this research has been to help improve the performance evaluation of physical education teachers by identifying factors involved in such a task and exploring their relevance through a survey of such teachers in Tehran. A cluster sample of 384 physical education teachers was selected from among all such teachers in Tehran’s 19 districts divided into five geographic areas. Data was collected by distributing and collecting a questionnaire of 47 items on the assessment of physical education teachers, with the internal consistency of 0.79. Confirmatory factor analysis of the collected data yielded the following results: The identified factors are adequately fit to the model wherein the general performance, curricular performance, performance in extracurricular activities, administrative performance, and factors degrading performance were considered as important in evaluation of physical education teachers’ performance. Furthermore, the responding teachers believe that a committee should do such an evaluation at the end of each semester.
Machine summary:
ارزيابي عملکرد معلمان ازجمله معلمان تربيت بدني براي دستيابي به اهدافي همچون ايجاد انگيزه در معلمان ، تشخيص نيازهاي آموزشي، ارائه بازخورد مورد نياز به معلمان ، ترفيعات و نقل وانتقالات ، کنترل رتبه و تشخيص ضعفها و نارساييهاي عملکرد آنان انجام ميشود تا معلمان پس از شروع به کار در مدرسه به منظور دستيابي به اهداف تعيين شده در سند تحول بنيادين تعليم و تربيت و برنامه درسي ملي و نيز پيشرفت عملکرد خويش ، از موقعيت و چگونگي عملکرد خود آگاهي يابند.
به منظور شناسايي معيارهاي ارزيابي عملکرد پژوهشهاي مختلفي ازجمله در ميان معلمان تربيت بدني انجام شده است که خلاصه اي از نتايج اين تحقيقات ارائه ميشود.
Santiago & Benavides نحوه اجراي درس ، آمادگي جسماني، توانايي اجراي مهارت ، ويژگيهاي اجتماعي - انساني، رفتارهاي شغلي، توانايي حرفه اي ، ميزان دانش ، ويژگيهاي شخصيتي و نگرش شغلي را به عنوان شاخصهاي ارزيابي عملکرد معلمان تربيت بدني معرفي کرده اند.
همتينژاد و همکاران (١٣٨٨) در تحقيقي شاخصهاي ارزيابي عملکرد معلمان تربيت بدني را به دوُ بعد عملکردي (نظم و انضباط ، انجام مسابقات ورزشي، امور آموزشي، رعايت دستورالعمل امتحانات و ارزشيابي، استفاده از امکانات ورزشي و حفاظت آن ، همکاري با دبيران و اولياي مدرسه ، شرکت در جلسات ، همکاري با اولياء دانش آموزان و کانونهاي ورزشي) و فرايندي (رعايت مقررات و انضباط اداري، رفتار و برخورد مناسب با اولياء دانش آموزان و همکاران ، پشتکار و جديت در کار، ابتکار، خلاقيت و نوآوري، افزايش معلومات و مهارتهاي شغلي، انتقال معلومات ، انعطاف پذيري، رعايت شعائر، اخلاق و رفتار اسلامي ) تقسيم کرده اند.
همان طور که مباني نظري و پيشينه پژوهش نشان ميدهد، براي ارزيابي عملکرد معلمان تربيت بدني از شاخصهاي متنوع و متفاوتي استفاده شده است .