Abstract:
درصد فضای خالی لایه آسفالتی از عوامل تاثیرگذار در خرابی های بوجود آمده در لایه آسفالتی است، از
این جهت معیاری برای سنجش کیفیت لایه آسفالتی اجرا شده در پروژههای راهسازی میباشد. روش
معمول برای اندازهگیری آن مغزه گیری است. که این روش هزینه بر و وقتگیر است و هچنین خصوصیات
کیفی لایه آسفالتی را دریک نقطه مشخص میکند. دراین مقاله تعیین درصد فضای خالی و همچنین
تشخیص پتانسیل خرابی لایه آسفالتی اجرا شده با استفاده از دستگاه رادار نفوذی به زمین وکنترل آن
بررسی شده. در این پژوهش ابتدا بخشی از یک راه اجرا شده به عنوان قطعه آزمایشی انتخاب سپس اقدام به ارزیابی مکانیزه به کمک دستگاه (GPR) گردیده و در ادامه از محل هایی به طور به طور تصادفی نمونه های مغزه گرفته شده و تحت آزمایشات تعیین درصد فضای خالی و چگالی قرار داده شده اند. در مقایسه نتایج و تجزیهوتحلیل آزمایشات مخرب با پیمایش مکانیزه حاصل از دستگاه (GPR) مشخص گردید با کم شدن نسبت چگالی مغزه ها مقدارعددی دی الکتریک خروجی از دستگاه (GPR) کاهش و هچنین درصورت افزایش درصد فضای خالی اضافی در آسفالت دی الکتریک کاهش مییابد. بنابراین با استفاده از نتایج خروجی رادار میتوان پروفیل پیوست های از وضعیت دانسیته و درصد فضای خالی محور مورد مطالعه به دست آورد که این پروفیل های به دست آمده در تشخیص پتانسیل و کنترل خرابی شیارشدگی که یکی از خرابی های عملکردی لایه آسفالتی اجرا شده است بسیار کارا خواهند بود.
Machine summary:
بنابراین با استفاده از نتایج خروجی رادار میتوان پروفیل پیوستهای از وضعیت دانسیته و درصد فضای خالی محور مورد مطالعه به دست آورد که این پروفیلهای به دست آمده در تشخیص پتانسیل و کنترل خرابی شیارشدگی که یکی از خرابیهای عملکردی لایه آسفالتی اجرا شده است بسیار کارا خواهند بود.
مکانیزم عملکردی درصد فضای خالی در شیار شدگی لایه آسفالتی ــ گودی مسیر چرخ ها ــ رو زدن قیر ــ حساسیت رطوبتی ــ کاهش مدول برجهندگی ــ افزایش تغییر شکل نسبی قا ئم گودی مسیر چرخها: گودی مسیر چرخها به موجی عرضی که درسطح رویه آسفالتی بوجود میآید اطلاق میشود.
مراحل پژوهش هدف کلی از این پژوهش ارزیابی قابلیت استفاده از دستگاه رادار نفوذی زمین در تعیین درصد فضای خالی وهمچنین تشخیص پتانسیل خرابی شیار شدگی در لایه آسفالتی اجرا شده می باشد.
8-1 جمعآوری دادهها و اطلاعات جمعآوری دادهها واطلاعات در این پژوهش هم از نوع پیمایشی وهم از نوع آزمایشی میباشد، جهت برداشت پیمایشی بخشی از یک راه اجرا شده مورد مطالعه قرار گرفته که پس از برداشت با دستگاه رادار نفوذی به زمین از همان محور مغزه گیری برای انجام آزمایشات مخرب جهت تعیین درصد فضای خالی صورت گرفته که در جدول شماره 2 دی الکتریک خروجی از دستگاه در نقاطی که از آنها مغزهگیری انجام گرفته آورده شده است.
351x y محاسبه ونتایج آن در جدول شماره 2 و مقایسه درصد فضای خالی و دی الکتریک لایه آسفالتی اجرا شده با مقادیر استاندار آنها در نمودارهای شکل 7 و8 ارائه شده است.